مرغ سیاه مرندی از نظر مطالعات مرغ شناسی و نیز در بین مرغداران حرفه ای و نمایشگاه های وزارت کشاورزی و دام و طیور به نام نژاد « مرغ مرندی» معروف است و یکی از بهترین مرغهای تخمگذار بومی ایران محسوب می شود. این مرغ در برابر سرما و بیماری مقاوم بوده ورنگ تخم آن قهوه ای روشن است .

دکتر مراد علی زهری در صفحه 52 کتاب(اصول پرورش طیور) از انتشارات دانشگاه تهران راجع به مرغ مرندی نوشته است: « این نژاد از بهترین نژادهای تخم گذار در ایران محسوب می شود . اصل این نژاد از مرند می باشد . از این رو به نظر می رسد که احتمالاً با نژاد سیاه روسیه که در قرون گذشته به ناحیه آذربایجان وارد شده است از یک منشأ باشند .

فقط یک جور در این نژاد تشخیص داده شده است که اختصاصات آن به شرح زیر است :

منقار سیاه یا خاکستری ، لاله گوش کوچک و سفید، ریش قرمز در اندازه متوسط ، جثه عمیق و با طول متوسط ، به طوری که بدن جمع و جور به نظر می رسد . ساق پا دارای پر و جهت پرها به طرف خارج است .پنجه ها بدون پر می باشد . رنگ پر و بال سیاه با انعکاس سبز رنگ . وزن در سن بلوغ در مرغ ها 200/2 کیلوگرم و در خروس 5/2 تا 3 کیلوگرم است . بلوغ جنسی خوب در 7-6 ماهگی به تخم می آید .

میزان تخم گذاری سالیانه در شرایط روستایی 120 تا 150 عدد و در شرایط مناسب تغذیه و محیطی 250  عدد نیز می رسد . وزن تخم مرغ در حدود 50 گرم و از نظر خاصیت مادری و کرچی، به تعداد کم میباشد که پرورش اینم نژاد را بصرفه کرده است .

 بررسیهای اولیه در استان آذربایجانشرقی نشان میدهد که مرغ مرندی در اکثر مناطق پراکنش با سایر مرغهای بومی تلاقی داده شده است و نسل آن رو به انقراض می باشد و مناطق پراکنش آنها عبارتند از: شهرهای تبریز، مرند و روستاهای تابعه ای دو شهر. 


برای دریافت اخرین قیمت ها از تخم نطفه دار مرغ مرندی به وب سایت ما مراجعه کنید .


روی ادرس زیر کلیک کنید 


www.morqmarandi.com