اطلاعات کامل در مورد مرغ سیاه مرندی

مرغ مرندی یکی از بهترین مرغ های تخم گزار ایران میباشد

اطلاعات کامل در مورد مرغ سیاه مرندی

مرغ مرندی یکی از بهترین مرغ های تخم گزار ایران میباشد

اطلاعات کامل در مورد مرغ سیاه مرندی

مرغ سیاه مرندی یکی از بهترین مرغ های تخم گزار ایران میباشد که جز مرغ های تزیینی به شمار می اید . بهترین گزینه برای تولید تخم خوراکی و نطزفه دار میباشد . برای اطلاعات کامل در مورد نژاد مرندی از وب سایت تخصصی مرغ مرندی دیدن کنید .

www.morqmarandi.com

افزایش باروری خروس ها

شنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۲۶ ب.ظ


11 آیتم مهم در پرورش خروس ها به منظور داشتن باروری بیشتر

 جوجه ای که هچ می شود حاصل جفتگیری مرغ و خروس است. بنابراین تعداد کمی خروس که در هر پن وجود دارد به عنوان نیمی از عامل جفتگیری به حساب می آید و توجه به آنها اهمیت زیادی دارد

خروس ها نه تنها نیمی از ژن های جوجه ها را تامین می نمایند، بلکه مسئول تولید اسپرم جهت باروری تخم مرغ های قابل جوجه کشی نیز می باشند.

 1. تولید مثل در خروس ها:

قدرت باروی منی خروس بستگی به تعداد اسپرماتوزوئید بالغ موجود در آن دارد. هنگام صبح زود، منی سفید و مات می باشد ولی پس از انجام چند عمل جفتیگری به صورت شفاف و آبکی در می آید. میزان منی تولید شده در هر مرحله جفتگیری بین 1-1/0 سی سی درنوسان است.

 خروس ها بین 30-10 بار در روز جفتگیری می نمایند که بستگی به ترکیب، تعداد مرغ های موجود، نظم اجتماعی، حرارت، نور و عوامل دیگر دارد

خروس ها ممکن است در یک روز چندین بار با یک مرغ جفتگیری نمایند. آنها کرارا با پولت هایی که در وسط اجتماع مرغ ها حضور دارند جفتگیری نموده، ولی تمایلی به جفتگیری با مرغ های پیش رس و ترسو ندارند.

 از میان جفتگیری ها انجام شده فقط حدود آنها به طور کامل انجام می پذیرد در حالی که معمولا بیشترین جفتگیری های انجام می گردد، ولی به نظر می رسد که بین زمان جفتگیری و میزان باروری تفاوت ناچیزی وجود داشته باشد

حتی تا چند روز پس از خارج نمودن خروس ها از گله تخم مرغ بارور هنوز تولید می شود، ولی اگر خروس ها حذف شده و در همان روز خروس های جدید جایگزین گردند، تخم مرغ های نطفه داری که پس از 3 روز تولید می شوند نتیجه جفتگیری خروس های جفتگیری خروس های جدید می باشند.

 2. نسبت خروس به مرغ:

نسبت خروس به مرغ

زیاد بودن خروس ها در داخل پن مرغ های مادر باعث کاهش باروری می گردد، همچنان که کمبود خروس ها نیز همین نتیجه را به دنبال خواهد داشت. نسبت صحیح بین خروس ها و مرغ ها بستگی به نوع و اندازه مرغ داشته و براساس تعداد خروس به ازائ یکصد قطعه پولت ذکر می گردد

در بستر تمام نرده ای و بستر نرده – پوشال باید تعداد خروس بیشتری وجود داشته باشد. نسبت خروس ها به مرغ ها بر روی تعداد جفتگیری خروس ها تاثیری ندارد.

 3. اهمیت وزن بدن خروس ها:

اهمیت وزن بدن خروس ها

پرورش خروس های با کیفیت بالا به اندازه پرورش مرغ های با کیفیت عالی اهمیت دارد. اغلب اوقات در مورد خروس ها غفلت می شود

از افزایش بیش از حد وزن خروس ها در زمان بلوغ باید جلوگیری گردد و باید طوری برنامه ریزی نمود که وزن های استاندارد و راهنمای همان لاین به دست آید.

 4. حذف خروس ها باید همواره مورد توجه باشد:

 حذف خروس ها باید همواره مورد توجه باشد

خروس ها در دوران جفتگیری باید دقیقا تحت نظر باشند و هر خروسی غیر طبیعی بلافاصله به وسیله قلاب خارج گردد. ثابت شده که خروس ها با مرغ های معینی جفتگیری می نمایند و اگر خروس مشخصی قادر به جفتگیری نباشد، مرغ های همسرش تا خارج شدن آن از گله به خروس های دیگر اجازه جفتگیری نخواهند داد.

 5. طرز در درست گرفتن خروس ها:

 طرز در درست گرفتن خروس ها

هر گاه بخواهند خروس ها را در دست بگیرند، بهتر است دو پا یا دو بال را به دقت با دست نگه دارند. اگر فقط یک پا گرفته شود، تعداد زیادی از خروس ها آسیب جدی خواهند دید.

 6. ورزش دادن خروس ها:

 ورزش دادن خروس ها

برای جلوگیری از سستی و زوال پای خروس ها باید آنها را وادار به فعالیت نمود. دانخوری های مخصوصی برای خروس ها وجود دارد که باعث می شوند خروس ها مجبور به فعالیت گردند، زیرا خروس ها برای مصرف دان از آنها ناچارند مقداری بپرند

در هنگام بعد از ظهر پاشیدن مقداری دانه در روی بستر باعث می شود خروس ها به پنجه زدن مشغول شوند که این عمل نیز فعالیت باارزشی است.

 7. خروس های ترسو:

خروس ها همچون مرغ ها نظم اجتماعی ایجاد می نمایند. خروس ها  ترسو باید زیر نظر باشند و باید مراقب بود که این خروس ها برای تامین وزن بدنشان دان کافی مصرف نمایند و اگر وزن بدنشان پایین باشد، بهتر است دانخوری های مخصوص خروس را به پن آنها اضافه نمود تا مصرف دان افزایش یابد.

طبیعتا هنگامی که خروس ها هم به دانخوری مخصوص خروس ها دسترسی دارند نیازشان را از هر دو دانخوری برطرف می نمایند.

 8. مدت زمان حضور خروس ها بر روی بستر:

 مدت زمان حضور خروس ها بر روی بستر

برای داشتن نطفه داری بالا در هنگام استفاده از سیستم بستر نرده – پوشال، خروس ها باید روزانه حدود 8 ساعت دسترسی به بستر پوشال داشته باشند. منطقه پوشال نباید برای ساعاتی از روز محدود گردد.

 9. تورم کف پا:

تورم کف پا در خروس

در پای بعضی از خروس ها پینه یا تاول های بزرگ ایجاد می گردد. اغلب اوقات این تاول ها متورم شده و خروس ها نمی توانند جفتگیری نمایند. بسترهای توری و نرده ای باعث افزایش این مشکل می شوند

اگر خروسی اسیب جدید ببیند باید از پن خارج گردد ولی به ندرت بهبود می یابد. در آزمایشی که در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا انجام شد، بارور کردن خروس ها در گله مادر که بر بستر توری شیب دار نگهداری می شدند به میزان 2/9 درصد کمتر از خروس های مشابهی بود که بر بستر پوشال نگهداری می گشتند.

  کاهش باروری با افزایش سن بیشتر می گردد، به طوری که این میزان کاهش در خلال چهار هفته دوم تولید 4 درصد و چهار هفته هفتم تقریبا 17 درصد بوده است. این کاهش تقریبا به خاطر مشکل بروز زخم های پا در خروس ها بوده که به طور تصاعدی افزایش می یابد

 10. جایگزین کردن خروس ها در یک پن:

جایگزین کردن خروس ها در یک پن

به طور طبیعی هرچه سن خروس در سیکل تولید بالاتر می رود باروری کاهش می یابد و به حدی می رسد که از نظر اقتصادی باید خروس مذکور را حذف کرد چون درصد جوجه درآوری تخم مرغ ها به حدی پایین می آید که سودمند نیست

در مورد نژادهای گوشتی این مشکل بیشتر از نژادهای تخم گذار جلب توجه می کند.

  بعضی از مرغ داران هنگامی که (یک دوم) تولید به اتمام رسید تعدادی از خروس های مسن را حذف نموده و به جای آن ها خروس های جوان در گله جایگزین می کنند. این روش باعث افزایش باروری می گردد ولی از نظر اقتصادی گران تمام شده و توصیه نمی شود.

عموما هزنیه پرورش تعدای خروس جوان به مراتب بیشتر از هزینه کاهش باروری در مدت کوتاه (یک چهارم) باقیمانده دوران تولید می باشد.

 11. خروس هایی که جفت گیری نمی کنند:

وقتی گله مادر در سالنی با بستر نرده – پوشال و یا توری – پوشال نگهداری می شود، خروس ها تمایل دارند که روی نرده یا توری بمانند و از آن به عنوان استراحتگاه استفاده نمایند

اکثر پولت ها برای جفت گیری بستر پوشال را نسبت به نرده یا توری ترجیح می دهند. بنابراین چون خروس ها از روی نرده خارج نمی شوند، جفت گیری با این پولت ها نیز صورت نمی گیرد.

 پاشیدن مقداری دانه بر روی بستر به هنگام بعدازظهر بخش زیادی از این مشکل را حل خواهد نمود زیرا خروس ها ترغیب می شوند که برای مصرف دان روی بستر پوشال، بستر نرده ای را ترک کنند و در روی بستر پوشال جفت گیری هم انجام می دهند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۵/۲۸
مهدی عبدالاه نژاد

افزایش باروری خروس ه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


  • وب ایران سافت
  • کد حرفه ای قفل کردن کامل راست کلیک
    فاتولز – جدیدترین ابزار رایگان وبمستر