اطلاعات کامل در مورد مرغ سیاه مرندی

مرغ مرندی یکی از بهترین مرغ های تخم گزار ایران میباشد

اطلاعات کامل در مورد مرغ سیاه مرندی

مرغ مرندی یکی از بهترین مرغ های تخم گزار ایران میباشد

اطلاعات کامل در مورد مرغ سیاه مرندی

مرغ سیاه مرندی یکی از بهترین مرغ های تخم گزار ایران میباشد که جز مرغ های تزیینی به شمار می اید . بهترین گزینه برای تولید تخم خوراکی و نطزفه دار میباشد . برای اطلاعات کامل در مورد نژاد مرندی از وب سایت تخصصی مرغ مرندی دیدن کنید .

www.morqmarandi.com

باید و نباید ها در مورد جوجه کشی

شنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۳۳ ب.ظ

بایدها و نبایدهای جوجه کشی

جوجه کشی از تخم های نطفه دار با استفاده از دستگاه های جوجه کشی یا یک مرغ کرچ نشین می تواند کاری لذت بخش و نسبتاً راحت باشد به شرطی که برخی توصیه ها و نکات پایه ای را دنبال کنید. از طرفی در حالی که ممکن است این کار فرآیندی بسیار ساده به نظر برسد اما تنها کمی اشتباه در حمل تخم ها، دما و یا رطوبت می تواند باعث عدم هچ تخم ها یا به دنیا آمدن جوجه های ناسالم شود.

هر آنچه که قبل از شروع جوجه کشی اتفاق می افتد به اندازه دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی حائز اهمیت می باشد. بنابراین جهت دستیابی به نرخ هچ بالا...

  1. تا حد امکان تازه ترین تخم ها را انتخاب کنید. تخم های جوجه کشی؛ خاصیت نطفه داری را فقط در حدود 7 الی 10 روز در سطح خوبی حفظ می کنند، پس از آن نطفه داری به طور ناگهانی کاهش می یابد. می توانید تا یک هفته تخم ها را جمع آوری نموده و سپس آنها را در داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهید اما بنده به شخصه تخم ها را بیش از هفت روز ذخیره نمی کنم.
  2. تا حد ممکن از نرمال ترین تخم ها جهت جوجه کشی استفاده نمایید. هر نوع تخم خیلی بزرگ و یا خیلی کوچک، تخم ها ی بدشکل و یا ضعیف را کنار بگذارید. تخم های کوچک معمولاً فضای کافی جهت رشد و نمو جنین فراهم نمی کنند و تخم های بزرگ نیز معمولاً دو زرده هستند به این معنی که دو جنین می توانند داخل آن رشد کنند. گاهی اوقات هر دوی آنها شانس رشد و بزرگ شدن دارند اما در اغلب موارد؛ فضای کافی داخل پوسته برای رشد هر دوی آنها وجود ندارد.
  3. تا حد ممکن تمیزترین تخم ها را انتخاب کنید. شستن تخم های جوجه کشی به هیچ وجه توصیه نمی شود چرا که هر تخم مرغ دارای پوشش محافظی طبیعی بر روی خود است که هوا و باکتری ها را دور نگه می دارد (که این ویژگی در جوجه کشی از تخم های نطفه دار بسیار مهم و تعیین کننده است). اگر مجبور به استفاده از این تخم ها هستید، هر نوع آلودگی یا فضولات را با ناخن و یا سمباده به آرامی از روی تخم ها پاک کنید اما به یاد داشته باشید که کوچک ترین آلودگی بر روی تخم ها راه را برای ورود باکتری ها به داخل دستگاه جوجه کشی تان باز خواهد کرد. تخم هارا در شرایطی ذخیره کنید که قسمت نوک تیزشان تحت زاویه ی 45 درجه به سمت پایین باشددرحالی که تخم هارا جمع آوری می کنید آنها را به این طریق ذخیره نمایید تا زرده در قسمت وسط تخم قرار بگیرد. همچنین روزی چند بار، چرخش تخم های ذخیره به افزایش نرخ هچ کمک می کند چرا که این کار از چسبیدن زرده به پوسته جلوگیری میکند.                                                                                                  شرایط ذخیره تخم های نطفه دار                                                                                                
  4. تخم هارا در مکانی معتدل با دمای 15.5 درجه سانتیگراد ذخیره کنید. سرمازدگی تخم های نطفه دار باعث عدم هچ آنها و نگهداشتن شان در مکان گرم باعث می شود که شروع به رشد کنند بنابراین آنها را در مکانی معتدل مانند گاراژ یا زیرزمین ذخیره کنید.
  5. قبل از قرار دادن تخم ها داخل انکیباتور اجازه دهید که به اندازه ی دمای اتاق گرم شده و نیز قبل از شروع پروسه دستگاه جوجه کشی تان را گرم کنید. قرار دادن تخم های سرد در داخل یک انکیباتور گرم می تواند باعث ایجاد تراکم در بخش بیرونی پوسته گردد که مسلماً شما دوست ندارید با چنین پدیده ای مواجه شوید چراکه علاوه بر از بین بردن پوشش طبیعی محافظ موجود بر روی پوسته، رطوبت داخل دستگاه را نیز افزایش می دهد. بنابراین اجازه دهید که تخم ها قبل از قرار دادن داخل دستگاه گرم شوند.
  6. قبل از قرار دادن تخم ها آنان را کندلینگ کنید هر نوع تخم دارای ترک را از پروسه حذف کنید. البته می توانید ترک های بسیار کوچک را با استفاده از موم مایع درزگیری کنید.                                                                                                                                                                                                                                           
  7. دستگاه جوجه کشی تان را دور از تابش مستقیم آفتاب قرار دهید. گرمایش بیش از حد دستگاه حتی فقط برای چند دقیقه می تواند باعث مرگ جنین های داخل تخم شود بنابر این دستگاه را در اتاقی قرار دهید که در معرض تابش مستقیم نور قرار نمی گیرد.
  8. دستگاه جوجه کشی را دور از دسترس حیوانات و اطفال قرار داده و به کودکان بیاموزید که به هیچ وجه به دستگاه و یا تخم ها دست نزنند واضح است که تخم ها به راحتی می شکنند بنابراین در طول دورهجوجه کشی به جز در مواردی مانند کندلینگ نباید در دست گرفته شوند. همچنین هر بار به هنگام باز نمودن درب دستگاه دمای داخل انکیباتور افت می کند و لذا باید از هر نوع تماس غیر ضروری با تخم ها و یا در دست گرفتن آنها خودداری شده و تنظیمات دستگاه نیز به جز در موارد لازم ، به هیچ وجه نباید تغییر داده شود.
  9. هر تخمی که دارای ترشحات بوده، به رنگ تیره درآمده و یا بوی نامطبوعی از آن به مشام می رسد از چرخه حذف کنید چراکه اینها همه نشانگر ورود باکتری ها به داخل پوسته ی تخم ها بوده و تخم های آلوده نیز ممکن است منفجر شده و در نتیجه سایر تخم ها را نیز خراب کنند.

نکته: مشاهده ی یک حلقه ی خونی داخل تخم به هنگام کندلینگ نیز گواهی بر آلودگی باکتریایی آن می باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۵/۲۸
مهدی عبدالاه نژاد

نکاتی در مورد جوجه کشی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


  • وب ایران سافت
  • کد حرفه ای قفل کردن کامل راست کلیک
    فاتولز – جدیدترین ابزار رایگان وبمستر