اطلاعات کامل در مورد مرغ سیاه مرندی

مرغ مرندی یکی از بهترین مرغ های تخم گزار ایران میباشد

اطلاعات کامل در مورد مرغ سیاه مرندی

مرغ مرندی یکی از بهترین مرغ های تخم گزار ایران میباشد

اطلاعات کامل در مورد مرغ سیاه مرندی

مرغ سیاه مرندی یکی از بهترین مرغ های تخم گزار ایران میباشد که جز مرغ های تزیینی به شمار می اید . بهترین گزینه برای تولید تخم خوراکی و نطزفه دار میباشد . برای اطلاعات کامل در مورد نژاد مرندی از وب سایت تخصصی مرغ مرندی دیدن کنید .

www.morqmarandi.com

پرورش طیور

جمعه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۶، ۰۲:۲۸ ق.ظ

ستر مناسب در پرورش طیور


                                                   

یک بستر مناسب باید قابلیت جذب مناسبی برای رطوبت داشته باشد . و خود آن عاری از رطوبت باشد زیرا باعث رشد قارچ میشود . بستر باید به عنوان عایق در مقابل سرما و گرما بوده و نرم باشد .

جدول 1: قابلیت جذب رطوبت در موارد مورد استفاده جهت کف سالن ها ( بستر)            

نوع ماده

گرم در 100 گرم

پوشال چوب

190

پوسته برنج

171

خاک اره

102

 

طی دوران پرورش و نگهداری گله ، رطوبت مناسب برای بستر 20 الی 25 درصد میباشد . وقتی رطوبت بستر از 25 درصد تجاوز نماید ، علاوه بر افزایش احتمال شیوع کوکسیدیوز ، باکتریهایی که قابلیت تجزیه اسید اوریک را دارند فعال شده ، تخمیر مواد سریعتر صورت میگیرد و گاز آمونیاک بیشتری از بستر متصاعد میشود . تراکم بیش از حد آمونیاک در هوای سالن باعث از بین رفتن تاژک های مجازی تنفسی میگردد که این امر عوارض تنفسی را دنبال خواهد داشت . در ضمن ، گاز آمونیاک آزاد شده ph بستر را بتدریج از 2/5 به 4/8 مرساند . این تغییر درph همراه بت گرمای بستر سبب بروز سوختگی هایی در قست هایی از پا و سینه و کاهش کیفیت لاشه میشود .

از طرف دیگر خشک بودن بیش از حد بستر ( رطوبت کمتر از 20 درصد ) باعث ایجاد گردو غبار در محیط میشود که خود زمینه ساز عوارض تنفسی میباشد . در سرایط عادی طیور به طور متوسط روزانه 12 تا 16 بار مدفوع نسبتا نیمه جامدی را دفع میکنند . عمده ترین بخش مدفوع ، بقایای غیر قابل هضم غذای خورده شده میباشد ، بنابراین نوع غذای مصرفی روی ترکیبات مدفوع موثر است . از آنجایی که در طیور ، مدفوع و ادرار در کلواک با یکدیگر مخلوط و سپس دفع میشوند، مواد موجود دز ادرار نیز روی ترکیبات مواد دفعی اثر میگذارد .ادرار حاوی مواد مانند کلرید سدیم و اسید اوریک است که مقادیر آنها در ادرار توسط کلیه ها تنظیم میشود . مقادیز بالای چربی در خوراک سبب چسبنده تر شدن مدفوع و چسبیدن آن به اطراف مقعد و کف پای پرنده و همچنین تشکیل لایه فشردهای روی بستر میشود .

                  

املاح و مواد معدنی

به غیر از مسمومیت های غذایی که میتواند باعث بروز اسهال در گله شوند ، مهمترین عامل تغذیه ای که ممکن است میزان رطوبت مدفوع و متعاقب آن وضعیت بستر را تحت تاثیر قرار دهد ، میزان املاح موجود در خوراک ، به ویژه مقادیر سدیم ، کلر و پتاسیم آن  است . اگر مقادیر سدیم بیشتر از 15/ تا 2/ درصد ، پتاسیم بیشتر از 8/ درصد و کلر بیشتر از 12/ تا 15/ درصد باشد ، مقدار آب مصرفی افزایش یافته ، در نتیجه بستر مرطوب تر خواهد شد . با توجه به تاثیر املاح بر میزان آب مصرفی ، در زمانی که گله تحت تنش ( استرس ) گرمایی باشد میتوان با اضافه کردن این مواد به خوراک ، طیور را مجبور به مصرف آب بیشتری کرد تا به طور غیر مستقیم اثرات تنش گرمایی کاهش یابد .

تاثیر میزان نمک بر رطوبت بستر در جوجه گوشتی

 

آبخوری قطره ای

آبخوری آویز

مقدار نمک خوراک درصد

21 روزگی

49روزگی

21 روزگی

49 روزگی

25 درصد

16

18

17

21

50 درصد

17

20

21

33

70درصد

22

23

28

49

 

پروتئین خوراک

عامل دیگر پروتئین خوراک میباشد که  کنجاله سویا یکی از مناع تامین پروتئین میباشد .سویا نیز میتواند بستر را با مقدار زیاد پتاسیم خود تحت تاثیر قرار دهد . اگر سویا بیش از 20 درصد در جیره به کار برود باعث دفع آب از مدفوع میشود . پودر گوشت و استخوان نیز به دلیل داشتن چربی بستر را تحت تاثیر میگذارد و نباید در جیره از 5 درصد تجاوز کند .در پودر ماهی نیز به دلیل وجود  آمین های بیوژنیک موجب افزایش رطوبت میشود که با اضافه کردن کربنات سدیم در هر لیتر آب این مشکل برطرف میشود .

                      

بستر در مرغ تخمگذار

کاهش رطوبت بستر در اثر کاهش بیش از حد مصرف آب میتواند اثر بر عملکرد گله داشته باشد . در گله های تخمگذار با تولید بالا حدود 25 درصد در مدفوع طبیعی میباشد . در چنین حالتی کاهش رطوبت مدفوع از طریق کاهش مصرف آب ، کاهش مصرف خوراک و تولید تخم مرغ را به ویژه در شرایط آب و هوایی گرم دنبال خواهد داشت . دلیل این امر نیاز بیشتر مرغ های تخمگذار در زمان تشکیل تخم مرغ به آب میباشد و همین مساله باعث بروز مشکلات عمده در رابطه با رطوبت بستر در مرغ های در حال تولید میباشد . هر چند خوراک با کلسیم بالا ( 5/3 تا 4 درصد ) قبل از شروع تولید به میزان 4 هفته ممکن است برای ذخیره شدن کلسیم در استخوان مفید باشد اما باعث دفع آب به میزان زیادی میگردد به نظر میرسد اثر کلسیم بالا در جیره پیش تخم گذاری طولانی مدت میباشد ، به طوری که دوره تولید نیز باعث دفع آب و در نتیجه ، افزایش رطوبت بستر میگردد .

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۱۰
مهدی عبدالاه نژاد

اصول پرورش طیور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


  • وب ایران سافت
  • کد حرفه ای قفل کردن کامل راست کلیک
    فاتولز – جدیدترین ابزار رایگان وبمستر