اطلاعات کامل در مورد مرغ سیاه مرندی

مرغ مرندی یکی از بهترین مرغ های تخم گزار ایران میباشد

اطلاعات کامل در مورد مرغ سیاه مرندی

مرغ مرندی یکی از بهترین مرغ های تخم گزار ایران میباشد

اطلاعات کامل در مورد مرغ سیاه مرندی

مرغ سیاه مرندی یکی از بهترین مرغ های تخم گزار ایران میباشد که جز مرغ های تزیینی به شمار می اید . بهترین گزینه برای تولید تخم خوراکی و نطزفه دار میباشد . برای اطلاعات کامل در مورد نژاد مرندی از وب سایت تخصصی مرغ مرندی دیدن کنید .

www.morqmarandi.com

۳۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

فردی سود جو در زنجان گله مرغ مرندی دورگه و رنگارنگ پرورش و به اسم مرغ مرندی اصیل به فروش میرساند لازم ب ذکر هست که همخونی در گله این پرورش دهنده زنجانی به وفور یافت میشود لذا کسانی که میخاهد مرغ مرندی پرورش بدهند حتما قبل از خرید تحقیق کرده و از جای مطنی خرید کنند . 

در زیر چند تصویر از پرنده های دورگه و بی کیفیت این اقای اهل زنجان را مشاهده کنید بعد توضیحات لازم را مطالعه کنید 

************************************************************************

این فرد بعد از شفاف سازی ما که همخون بودن گله و دورگه بودن گله ایشان بود تمامی عکس های دورگه و همخون بخصوص  عکس جوجه با نوک عقابی را از کانال تلگرامی خود حذف کرد تا خریداران متوجه همخون بودن گله و دورگه بودن پرندگانش نشود . متا سفانه فقط سود مهم است برای این فرد ن کیفیت و اصیل بودن .


************************************************************************






در این تصویر دقت کنید جوجه ها به رنگ چیل چیل در امده است به خاطر تلفیق رنگ های گوناگون که هیچ شباهتی چ از لحاظ رنگ و چه از لحاظ ژنتیک ندارد  م شبیه به نژاد چرندی میباشد .



در این گله که یک فرد سود جو در زنجان پرورش میدهد داخل گله از هر رنگی که بخاهید مرندی وجود دارد و این که اگر رنگ مشکی از این گله خرید کنید تا 5 سال جوجه های رنگا رنگ بهتون میدهد



به رگه سفید در پاهای جوجه مرندی نگاه کنید این همان رگه هایی هست که 5 سال طول میکشد که ار بین رفته و کامل سفید بشود این اتفاق به خاطر این اتفاق افتاده که این پرورش دهنده زنجانی مرندی را به رنگ های مختلف در اورده و دورگه که هیچ 40 رگه کرده و از میزان تخم گزاری و اصالت و خلوص ان کم کرده است



 در تصویر بالا نیز دقت کنید که جوجه به دورنگ سفید و مشکی در امده است به خاطر خروش سفید مو مرغ سیاه یا بلعکس . در کل از این جوجه ها 5 الی 7 سال نمیتوان جوجه خالص مشکی یا سفید ک خود سفید هم دورگه هی=ست کشید و این گله ارزش پرورش ندارد .



در این تصویر نیز به رگه های قرمز رنگ در گردن مرغ توجه کنید که یک از مشخصه های دورگه بودن این گله میباشد 


در تصویر زیر واضح تر ببینید 





اینم ماهیت این فرد زنجانی که ادب و معرفت از سر تا پایش میبارد و اس ام اس هایی که برای من ارسال کرده است .



برای همین میگیم که عده ای با قیمت پایین اقدام به فروش کرده اند چون جنس دورگه دارند  و این ها باعث میشود که به این نژاد ضربه وارد شود کیفیت حیوون های این اقا در وبلاگ با تشریح رگه ها و همخونی موجود میباشد خودتون با در نظر گرفتن مشخصه های مرغ مرندی قضاوت کنید .... 


 هویت فردی که در زنجان به پرورش و فروش مرغ مرندی مشغول است را بهتر بشناسید با پیام های ارسالی به بنده 


 کارشناس ایرانطیور وای خدایا رحم کن  !!!! متخصص تولید مرندی دورگه و رنگارنگ  در ایران .....و متخصص صدمه زدن به نژاد مرندی که در دانشگاه اکسفورد المان دوره دیده برای دان و اب دادن به مرغ !!! فرق بین مرندی اصل و دورگه رو نمیدومه اومده کارشناس شده ....



اینم جوجه های ارسالی به یکی از مشتریانش که کلا ریش ندارند نمیدونم چرا !!! کارشناس طیور مدرکشو از اکسفورد المان گرفته ... مدرک ادبیاتش رو هم از استرالیا چون از اس ام اس های ارسالیش به من مشخصه کارشناس ادبیات هم هست ...


و این که بار کج به منزل نمیرسد 


این هم از شاهکار های این فرد زنجانی که مشغول پرورش مرغ مرندی دورگه بود هویت ادبیاتش که قبلا مشخص شد الان هویت پرندگان دورگه این نیز بیشتر نمایان میشود پیام های زیر را به دقت بخانید ... قیمت پایین دادن نشانه فداکاری این فرد نیست نشانه بی کیفیت و دورگه بودن حیواناتش میباشد .








۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۶ ، ۱۶:۰۸
مهدی عبدالاه نژاد

  ایجاد ایمنی در طیور

                                                      ایجاد ایمنی در طیور

بین ایجاد ایمنی مورد نیاز و واکنش موثر پس از واکسیناسیون رابطه نزدیک وتنگاتنگی وجود دارد در این مقاله واکنش های مختلفی که ممکن است پس از واکسیناسیون دربدن پرنده رخ دهد مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است درچند دهه گذشته صنعت مرغداری رشد بسیار سریعی در سراسر جهان داشته است این رشد سریع باعث ظهور بیماری های جدید وهمچنین شیوع مجدد بیماری هایی چون نیوکاسل و مارک گردیده است جهت مقابله با خطرات ناشی از بیماری و همچنین ایجاد ایمنی از واکسن های زنده و کشته به فراوانی استفاه می شود در این میان پاسخ ایمنی ناشی از واکسن گاهی با واکنش های شدید و یا اثرات غیر مستقیم همراه بوده است باید سعی کنیم بین ایمنی مورد نیاز و واکنش های پس از واکسیناسیون تعادل برقرار کنیم .

واکنش های مربوط به واکسیناسیون 
ممکن است پس از واکسیناسیون واکنش های موضعی یا عمومی در بدن پرنده ایجاد گردد واکنش های موضعی ، شامل درد ، سرخی ، ایجاد جراحت ، دانه های کوچک ویا آبسه های خفیف در موضع تزریق واکسن می باشد و واکنش های عمومی ، شامل تب ، کاهش رشد و سایر علایم عمومی می باشد . بسیاری از واکسن های کشته باکتریایی می توانند باعث بروز واکنش های عمومی وهمجنین آسیب موضعی بافت درموضع تزریق واکسن گردند که علت آن وجود ماده ای حلال این واکسن ها می باشد 

واکنشهای تنفسی 
یکی از عوامل عمده ای است که باعث بروز بیماری های تنفسی در پرنده می گردد تلاش ما جهت کنترل نمودن این بیماری هاست که از طریق واکسیناسیون صورت می گیرد به عبارت دیگر واکسیناسیون غلط به یکی از سه شکل زیر سبب بروز بیماری در پرنده می گردد .

1 -  
واکنش ناشی از واکسن خیلی شدید باشد .
2 - 
ایجاد واکنش چرخشی درگله که علت آن ناصحیح بودن زمان و یا روش واکسیناسیون می باشداین واکنش به آرامی درگله پدید می آید ومتوقف نخواهد شد معمولا عامل ایجاد واکنش چرخشی ، عدم تزریق واکسن به کل افراد گله می باشد افرادی که از گله که واکسن دریافت نموده اند شروع به واکنش نموده و در نتیجه ویروس بیشتری تولید می شود این ویروس می تواند افرادی را که واکسینه نشده اند آلوده کند .
3 - 
عدم کارایی واکسن جهت القا ایمنی در پرنده به گونه ای که بتواند با بیماری مقابله کنند واکسن های زنده نیوکاسل و برونشیت عفونی زمانی می توانند باعث ایمنی در پرنده گردند که واکنش تنفسی صورت گیرد بدون واکنش تنفسی ایمنی ایجاد نخواهد شد بنابراین واکسن موجب تعادل بین واکنش خیلی شدید و خیلی ضعیف تنفسی می گردد چنانچه این واکنش خیلی شدید باشد مستقیما موجب بیماری در پرنده می گردد چنانچه خیلی خفیف باشد ایمنی ناشی از آن نیز ناچیز است و نمی تواند باعث مقاومت پرنده در مقابل عامل بیماری گردد .شدت واکنش های تنفسی پس از واکسیناسیون به عوامل زیر بستگی دارد :

1 - 
سطح آنتی بادی مادری : هر چه آنتی بادی مادری بیشتر باشد واکنش نیز شدیدتر خواهد بود .
2 - 
سویه واکسن : سویه های با حدت بیشتر باعث واکنش شدیدتری می گردد .
3 - 
سن : معمولا پرنده های جوانتر واکنش شدید تری از خود بروز می دهند .
4 - 
دز واکسن : هرچه دز واکسن بیشتر باشد واکنش ناشی از آن نیز شدید تر خواهد بود 
6 - 
روش واکسیناسیون : واکسیناسیون از طریق آب آشامیدنی نسبت به روش آئروسل واکنش کمتری به دنبال دارد .
سایر عواملی که شدت واکنشهای پس از واکسن را تحت تاثیر قرار میدهند به شرح زیر است :

1 - 
استفاده از واکسنهای سویه لنتوژنیک نیوکاسل اجتناب ناپذیر است که البته شدت عمل آنها از ایجاد نای مرطوب تا ایجاد توده در ناحیه دو شاخه شدن نای متفاوت می باشد .
2 - 
آلودگی به E-COLI و مایکوپلاسما گالی سپتیکوم GM همزمان با واکسیناسیون .
3 - 
رطوبت پایین 
4 - 
چنانچه واکسیناسیون از روش قطره چشمی یا محلول درآب صورت گرفته باشد حداقل واکنش را به دنبال خواهد داشت .
5 - 
چنانچه واکسیناسیون در 14 روزگی نژآدهای سبک نسبت به نژآدهای سنگین حساس تر هستند صورت بگیرد نسبت به 7 روزگی واکنش بیشتری خواهد داشت و علت آن نیز پایین بودن غلظت آنتی بادی در 14 روزگی نسبت به سن 7 روزگی می باشد .
6 - 
واکسیناسیون پرنده هایی که دچار سرخوردگی سیستم ایمنی شده اند ویا زمین گیر هستند و یا دستگاه تنفسی آنها درگیر بیماری است .
7 - 
استفاده از سویه های قوی لنتوژنیک و یا فروژنیک جهت واکسیناسیون برای اولین بار درگله 
8 - 
به دلیل فواصل زمان طولانی بین دفعات واکسیناسیون سطح ایمنی پایین بیاید .
9 - 
واکسیناسیون از نظر فنی ضعیف باشد ایمنی مورد نیاز در بسیاری از افراد گله ایجاد نخواهد شد .
10 - 
گله شامل پرنده هایی باسنین مختلف باشد .
11 - 
غلظت آمونیوم ویا گرد و غبار در سالن زیاد باشد .
12 - 
کیفیت بستر نامطلوب باشد .

واکنش های عصبی :
پس از واکسیناسیون ممکن است علائم عصبی مشاهده شوند یکی از نمونه های آن آنسفالیت و آنسفالوپاتی پس از استفاده ازواکسن نیوکاسل می باشد علائم آن شامل پیچش ، لرزش و یا فلجی اندام می باشد واکنش های عصبی ممکن است به مرگ منتهی شود .

سرخوردگی سیستم ایمنی :
سرخوردگی سیستم ایمنی درحال حاضر یکی از تهدیدات عمده صنعت مرغداری درمرود واکسیناسیون علیه بیماری گامبورو به شمار می رود استفاده از واکسن گامبوروی اینترمدیت پلاس می تواند منجر به آسب شدید سیستم ایمنی و سرخوردگی آن شود که نتیجه آن پاسخ نامناسب بدن پرنده به واکسن بیماری هایی چون نیوکاسل و برونشیت عفونی می باشد بنابراین واکسیناسیون باشکست مواجه می شود . گله هایی که دچار سرخوردگی سیستم ایمنی می شوند ممکن است به درماتیت قانقرایابی ، آنتریت نکروزه ویا کوکسیدیوز مبتلا شوند معمولا هرچه شدت واکنش بیشتر باشد آسیب بیشتری به سیستم ایمنی واردخواهد شد .

آلوده کننده ها :
یکی از معضلات استفاده از واکسن ها نفوذ عوامل ویروس به انها می باشد به عنوان نمونه آدنوویروس عامل سندرم کاهش تولیدتخم EDS رئوویروس و همچنین ویروس عامل ریتکولوآندوتلیوز درواکسن های بیماری مارک دیده شده اند .

حساسیت شدید :
این مورد به ندرت در پرنده ها مشکل ساز می شود و دلیل آن نیز این است که بسیاری ازواکسن های ویروسی حاوی آنتی بیوتیک هایی می باشند که در فرایند تهیه واکسن از آنها استفاده شده است وممکن است بعضی از افراد گله به این آنتی بیوتیک ها حساس باشند به عنوان مثال برخی از واکسن های ویروسی که از کشت سلول جانوری تولید شده اند ممکن است باعث شوک آنافلاکسی در پرنده شوند .

واکنش های تحریکی :
گاهی پس از واکسیناسیون ممکن است بیماری جدای از آنچه که گله را علیه آن واکسینه کرده ایم مشاهده شود فرایند آن نیز به این شکل است که عامل بیماری زا قبلا در بدن پرنده وجود داشتهاست  و استفاده از واکسن مانند یک عامل استرس را عمل نموده و باعث کوتاه شدن دوره کمون بیماری مذکور در بدن باعث تبدیل بیماری از حالت نهفته به حالت کلینیکی می گردد .

نقایص فنی :
شامل مواردی ازجمله نقص در تولید واکسن مانند ضعیف نبودن میکروب واکسن به اندازه کافی ، استریل نبودن تجهیزات و یا آلودگی میکروبی آنها می باشد سرنگها و سوزن های استریل نشده ناقل استافیلوکوک و استرپتوکوک می باشند .

راهکارهایی جهت واکسیناسیون موفق و به حداقل رساندن خطر واکنش های پس از آن :

·    استریل نمودن سرنگ ها و سوزنها به اندازه کافی

·    پرندگانی راکه از نظر کلینیکی بیمار یا شدید ناتوان و یا با استرس شدید مواجه هستند واکسن نزنید .

·    همواره از واکسنهایی استفاده کنید که تولید کننده ، انها را از نظر ایمنی خالص بودن و کیفیت آزمایش نموده است .

·    زنجیره سرد حمل ونگهداری واکسن را از زمان تحویل از تولید کننده تا زمان استفاده در مرغداری حفظ کنید .

·    واکسن را از آلوده شدن به عوامل بیماریزا مصون نگه دارید .

·    از واکسن ها و رقیق کننده های تاریخ گذشته و خراب استفاده نکنید .

·    استفاده از واکسن گامبوروی اینترمدیت پلاس فقط در مناطقی مجاز است که گامبوروی فوق حاد شیوع دارد و می تواند باعث تلف شدن 50% گله شود چنانچه دراین مناطق واکسیناسیون موجب سرخوردگی سیستم ایمنی گله شود بهتر است %50 گله را از دست بدهید تا ازاین واکسن استفاده کنید .

·    همیشه از سویه های مناسب واکسن استفاده کنید .

·    از ملایم ترین سویه های واکسن استفاده کنید .

·    هنگام واکسیناسیون موارد ضروری را رعایت کنید .


یک مورد تحقیقی 
قراربود دو گله مجزای مادر علیه نیوکاسل واکسینه شونددرگله A واکسن نیوکاسل به صورت داخل عضلانی تزریق شد و واکسن لاسوتا به صورت قطره داخل چشمی مورد استفاده قرار گرفت . در گله Bاز واکسن نیوکاسل مریال به صورت داخلی عضلانی استفاده شد واز واکسن لاسوتا به صورت قطره داخل چشمی مانند گله A استفاده شد همانطور که می دانیم استفاده از واکسن زنده حداقل باید 4 هفته قبل از تجویز واکسن کشته مرتبط با آن صورت گیرد دراین مورد تحقیقی بنا به دلایل خاص واکسن زنده کشته همزمان مورد استفاده قرار گرفت . 
لاسوتا از سویه لنتوژنیک می باشد و شاخص
 ICPI آن برابر با 42% م یباشد ویروس لاسوتا و درمخاط مجاری تنفسی تکثیر می یابد .واکسن مریال حاوی VG/GA می باشد که از نوع غیر بیماری زایلنتوژنیک می باشد و از روده ی بوقملون های سالم جدا شده است این ویروس بیشتر درمجاری روده ای تکثیر می یابد چند روز پس از واکسیناسیون تولید مرغ در هر دوگله کاهش پیدا کرد این میزان در سالن A برابر با 8 درصد و در سالن B برابر با 4 درصد بود چنین تصور می شود که آلودگی قبلی به مایکوپلاسما و پایین بودن میزان ایمنی باعث این افت شده است در این مورد کیفیت پوسته تخم هیچتغییری نکرد برای حل نمودن مشکل از داروی فومارات هیدروژن تیامولین به میزان 25 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن پرنده به مدت 2 روز استفاده شد 7 روز پس از درمان گله به آن پاسخ مثبت داد و ظرف چند روز تولید به حالت اولیه برگشت .

از آزمایش فوق نتایج زیر بدست می آید :
1 - 
تعیین وضعیت ایمنی گله قبل از واکسیناسیون امری ضروری است .
2 - 
هیچ گاه نباید از واکسن زنده و کشته همزمان استفاده نمود .
3 - 
چنانچه گله مشکوک به آلودگی مایکوپلاسما است درهنگام استفاده از واکسن های زنده حتما باید با استفاده از یک آنتی بیوتیک مناسب گله را علیه مایکوپلاسما ایمن کنیم 
4 - 
سویه VG/GA به نظر می رسد نسبت به لاسوتاواکنش های منفی کمتری ایجاد کند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۶ ، ۱۵:۴۵
مهدی عبدالاه نژاد

دستگاه گوارش طیور.شامل قسمتهای زیر می باشد:

۱)دهان(حفره دهانی-حلقی):

دهان در طیور.فاقد لب و دندان است وکام نرم در طیور وجود ندارد.حفره دهانی در این حیوانات.به وسیله منقارها.از محیط بیرون جدا می شود.منقارها به صورت دو منقار سخت و شاخی هستند که برروی هم قرا گرفته و از عقب به هم متصلند.منقار پایین.به استخوان دندانی پایین (آرواره پایین)و منقار بالا که کوتاهتر و باریک تر از منقار پایین بوده.انتهای نوک آن مقداری به طرف پایین خمیده استبه استخوان فک بالا متصل می باشد.سوراخ بینی در زیور در سطح پشتی منقار بالا قرار دارد.بنابر این حفره دهانی در طیور از بالا به وسیله کام سخت.از طرفین به وسیله گونه ها و در جلو به وسیله منقارها محدود می شود.کام سخت در سقف حفره دهان. دارای سوراخی در وسط است که به حفره ها و مجاری بینی ارتباط دارد.

زبان و نقش آن در طیور:طبان در طیور.دارای تیغه هایی در طرفین می باشد.این تیغه ها . در حرکت غذا به طرف حلق و مری نقش مهمی دارد.با توجه به اینکه طیور فاقد قدرت مکش در دهان هستند.لذا این حالت زبان در تغذیه آنها بسیار موثر است.

۲)مری:
لوله ای است قابل انعطاف و عظلانی.که از حلق تا پیش معده ادامه دارد.این لوله در اواسط مهره های گردن (مجاور مهره های پنجم گردن)گشاد شده.کیسه ای به نام (چینه دان) را به وجود می آورد.سپس لوله مری به حالت اولیه خود برگسته .تا پیش معده ادامه می یابد.

وظیفه اصلی چینه دان.ذخیره غذاست.هرچند ممکن است که عمل هضم روی غذا به مقدار جزیی در چینه دان انجام شود.به علت عدم جویدن و توقف غذا در دهان طیور.تاثیر بزاق حیوان در هضم غذا در چینه دان صورت می گیرد.مرغابی.فاقد چینه دان است.بنابر این.لازم است که غذای مرغابی به صورت خمیر آبکی و یا حداقل خیسانده به حیوان داده شود.دیواره مری و چینه دان.از سه لایه تشکیل شده است که به ترتیب از خارج به داخل عبارتند از:لایه سروزی.لایه عظلانی(طولی و حلقوی) و لایه مخاطی لایه ماهیچه ای دیواره چینه دان با چین خوردگیهای خود.سطح داخلی چینه دان را به صورت چین خورده در آورده است .سطح این چین خوردگی .از سلوهای مخاطی پوشیده شده است.این سلوها دارای ترشحات مخاطی می باشد.

۳)معده:

معده در طیور.شامل دو قسمت است:

الف:پیش معده(معده غده ای) ب)معده ماهیچه ای یا معده اصلی (سنگدان)
پیش معده(معده غده ای) و و ظیفه آن در طیور:عضوی است دوکی شکل.که در قسمت چپ حفره بدن قرار دارد.کار اصلی معده حیوانات را در طیور.پیش معده انجام می دهد.محل اتصال پیش معده با مری.مشخص نیست.ولی در اتصال معده ماهیچه ای بین پیش معده و معده ماهیچه ای بخشی یه نام (ایستموس)قرار دارد.
در سطح داخلی پیش معده طیور.برجستگیهایی (پاپیلا)وجود دارند.این برجستگیها حاوی غدد ترشحی هستند که طریق مجرایی.ترشحات خود را به داخل پیش معده می ریزند.این ترشحات.شامل اسید معدی و آنزیمهای هضم کننده پروتئین (پروتئولتیک)می باشند.در حالی که سطح داخلی ایستموس.هیچ گونه برجستگی و یا چین خوردگی ندارد.

4)سنگدان(معده ماهیجه ای یا حقیقی):

اندامی سفت و به شکل عدسی محدب الطرفین می باشد. دیواره معده ماهیچه ای بسیار ضخیم است ولی ضخامت آن در سطح پشتی .بیشتر از سطح شکمی آنست.محل قزاز گرفتن آن در حفره شکمی .در زیر استخوان خاجی می باشد.دیواره داخلی آن را لایه ضخیمی از بافت مخاطی.دارای چین خوردگیهای زیادی است و محکم به لایه زیرین خود ۰لایه عضلانی)چسبیده است. لایه خارجی این عضو.از یک لایه سروزی تشکیل شده است.

5)روده باریک:بعد از سنگدان قرار گرفته است و مانند روده باریک حیوانات پستاندار از سه قسمت دئودنوم (دوازدهه) ژژنوم و ایلئوم تشکیل شده است.ولی مرز بین این قسمت.دقیقا مشخص نیست وکل آنها را روده باریک در نظر میگیرند.

6)روده فراخ:روده فراخ در طیور.شامل یک جفت زایده به نام روده کور (سکوم) و یک بخش کوتاه و مستقیم به نام راست روده(رکتوم)است که به کلواک ختم می شود.

7)روده کور:روده کور.به صورت دو زایده به طول ۱۴ تا ۲۳ سانتیمتر. در دو طرف راست روده قرار دارد.این دو زایده در محل اتصال روده باریک به روده فراخ.به آنها متصل می شوند.روده کور.دارای میکروارگانیسمهای زیادی می باشد. به طوری که این میکروبها.سلولز موجود در مواد غذایی را در این قسمت هضم می کنند که نتیجه آن تولید گلوکز و همچنین ویتامینهای گروه ب و ویتامین ک می باشد. مواد حاصل از تخمیر به وسیله میکروارگانیسمها. بندرت مورد استفاده بدن طیور قرار میگیرند.زیرا از محل اصلی جذب (روده باریک) دور مانده اند. اندهزه و فعالیت روده کور . در پرندگانی که علفخوار هستند.بیشتر از پرندگان دانه خوار و یا حشره خوار می باشند.

8)کلواک:آخرین قسمت دستگاه گوارش طیور می باشد.کلواک به عنوان حفره مشترک بین دستگاه تولید مثل.دفع ادرار و مدفوع می باشد. کلواک شیپوری شکل است و دارای دو ناحیه گوارشی و ادراری -تناسلی می باشد.ناحیه گوارشی آن.به راست روده متصل است و محل تجمع مدفوع می باشد. در انتهای این ناحیه .اسفنگتری وجود دارد که باعث نگهداری و تجمع مدفوع شده.در موقع دفع باز می شود.
ناحیه ادراری-تناسلی کلواک.بعد از اسفنگتر ناحیه گوارشی قرار دارد.در طیور نر.مجرای ادراری و مجرای ادراری و مجرای خروجی منی در این ناحیه باز می شود. در انتهای ناحیه ادراری تناسلی(جفت گیری) جنس نر .به نام (اجسام فالیک) وجود دارد. در طیور ماده.مجاری خروج منی و آلت جفتگیری طیور نر. ناحیه ادراری تناسلی وارد می شود. در انتهای کلواک.اسفنگتر مقعد قرار دارد که در تمام حالات بجز در موقع دفع مدفوع.جفت گیری و تخمگذاری.بسته می باشد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۶ ، ۱۵:۴۴
مهدی عبدالاه نژاد

به منظور جلوگیری از همدیگر خواری که در همه سنین وجود دارد نوک چینی انجام می گیرد . 
منظور از نوک چینی خوب این است که : 
تا حد امکان نوک چینی با استرس کم همراه باشد ، نوک طیور طوری قطع گردد که دیگررشد نکند .
این امر به وسیله قطع صحیح و دقیق و داغ نمودن محل نوک چینی امکان پذیر 
است .

مزایای نوک چینی عبارتند از  :
1 نوک زدن به پا کاهش می یابد .
2 استرس کمتری به گله وارد می شود.
3 باعث جلوگیری از پر کنی و همدیگر خواری در سنین اولیه می شود .
 
4- راندمان غذای به علت کاهش ریخت و پاش دان بهتر می شود.
5 چون تعداد کمتری از طیور از گله حذف خواهند شد در صد زنده مانی بالاتر خواهدبود .
6 یک نواختی گله بهتر می شود .

معایب نوک چینی : 
1 وزن جوجه ها برای مدت یک تا دو هفته پس از نوک چینی کاهش خواهد یافت .
2 -  پس از نوک چینی برای مدت طولانی رشد کاهش خواهد یافت و حدود 10الی 20هفته بعد این کاهش جبران می شود .
 
3 -  نوک چینی ممکن 
است باعث تاخیر در بلوغ جنسی شود .وزن بدن در هنگام بلوغکاهش یافته و تولید تخم مرغ را نیز کاهش می دهد. ولی نوک چینی تاثیری بر اندازه تخم مرغ نخواهد داشت .

نوک چینی با تیغ داغ :
این کار توسط دستگاه الکتریکی اتوماتیک انجام می شود و با فشار نوک جوجه به ماشه آن به صورت اتوماتیک قسمتی از فک بالای و قسمتی از فک پایین قطع می شود باید توجه داشت که در این عمل زبان جوجه با حرارت 815 درجه سانتیگراد نسوزد .

روشهای نوک چینی : 
انسدادی : 6 تا 8 روزگی در پولتها کاربرد دارد . نام دیگر آن نوک چینی تمیز 
است وظرافت در آن مهم است . در این روش نوک جوجه ها به مدت 2 ثانیه با شیب در دستگاهقرار می گیرد .
نوک چینی یک طرفه در 6 تا8 روزگی : بخش داخلی نوک بالای و کوتاهی در مدت یکثانیه کوتاه می گردد 
نوک سوزی سریع در یک روزگی به وسیله قوس الکتریکی .
نوک چینی جوجه یک روزه با تیغ داغ در این روش لایه نازکی از نوک بالای می سوزد .
نوک چینی بین سنین 6 تا 12 هفتگی ، 6 هفتگی برتر از 12 هفتگی از فاصله 0/45cm از جلوی سوراخهای بینی را قطع می نماید .

نوک چینی جوجه خروسهایی که برای گله مادر نگهداری می شوند به صورت زیر می باشد  :
6 -تا 8 روزگی انسدادی 
2 -
تا10 هفتگی بیش از 1/3 نوک نباید قطع گردد . نوک بالای و پایینی باید با طول مساوی قطع گردد . 
18 هفتگی هر دو نوک باید بطورسریع قطع گردند . در پن گله مادر نباید نوک خروسهایبالغ را سوزاند.

کارهایی که قبل و  پس از نوک چینی باید انجام داد  :
در شرایط استرس نباید نوک چینی کرد . داروها ی سولفوره باعث ازدیاد خون ریزی میشوند و دو روز قبل از نوک چینی ویتامین K مصرف می شود . ماشینهای نوک چینی پساز نوک چینی باید ضد عفدنی شوند .آبخوریها پس از نوک چینی مناسب باشند . افزودنعمق دان در تراف دان خوری ضروری 
است .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۶ ، ۱۵:۴۳
مهدی عبدالاه نژاد

مقدمه                                                 :

پرورش طیور در مدتها قبل بصورت مجتع های کوچکی انجام می شد که از نظر اقتصادی حائز اهمیتنبود و این مراکز تولیدی کوچک هنوز در بسیاری از کشورهای در حال توسعه وجود دارد امروزه واحدهای مرغداری بسیار بزرگی وجوددارد که از جنبه اقتصادی دارای اهمیت زیادی هستند در حال حاضر صنعت پرورش طیور به اندازه ای گسترش پیدا کرده که گاهی گله های طیور موجود در یک واحد به مرز یک میلیون قطعه می رسد سرعت صنعتی شدن پرورش طیور در نیمه قرن اخیر به حدی استکه شاید در آینده نزدیک، دیگر مراکز کوچک تولیدی حتی در کشورهای در حال توسعه هم دیده نشود از سال 1930 تا به حال، تولید تخم مرغ سالیانه به ازای هر مرغ تقریبا دو برابر شده است. مرغهای امروزی نتیجه فعالیت و کوشش متخصصین ژنتیک با اصلاح نژاد، تغذیه و مدیریت هستند که اقتصادی بودن پرورش طیور راسبب شده اند.ا

 

مراحل انجام کار :

 

هنگام ورود جوجه مراقبتهای اولیه ضرورت دارد زیرا هیچ کاری مناسب تر از یک آغاز خوب نخواهد بود.ا

آب : جند ساعت قبل از ورود جوجه ها باید آبخوریها را پر از آب نمودد تا هنگام ورود جوجه از سردی آن کاسته شده و دارای دمای مناسب باشد.ا

آب شکر:‌ اضافه نمودن شکر به میزان 8% به آب آشامیدنی طی 15 ساعت اول ورود جوجه ها باعث بهبود رشد خواهد شد. استفاده از آبخوری کله قندی: به نظر می رسد برای تامین آب در ساعاتاولیه، استفاده از آبخوری کله قندی بهترین روش باشد به ازاء هر 100 قطعه جوجه 2 عدد آبخوری کله قندی مورد نیاز می باشد.ا

حرارت آب : ‌ حرارت آب در روزهای اولیه باید حدود 24 درجه سانتیگراد بوده و پس از آن کاهش داده شود زیر آب خنک باعث افزایش مصرف دان و کاهش تلفات خواهد شد.ا سه ساعت بعد از ورود جوجه ها دان در اختیار آنها گذارده شود بعداز آنکه جوجه ها بهمدت حدود 3 ساعت آب مصرف نمودند، دان آردی در داخل در پوشهای دانخوری ریخته شود برای جلوگیری از ریخت و پاش دان بهتر است سطح در تمام دانخوریها پایین باشد.ا

درجه حرارت سالن و تاثیر آن بر مصرف آب و دان جوجه های گوشتی بیش از 70 درصد بدن پرندگانگوشتی را آب تشکیل می د هد و پرنده برای حفظ این درصد آب بدن باید به مقدار کافی دسترسی به آب داشته باشد ولی در مواقعی که درجه حرارت محیط خیلی زیاد باشد میزان نیاز پرنده برای ثابت نگه داشتن درجه حرارت داخلی بدن بیش از این مقدار خواهد بود.ا

میزان شدت نور: میزان شدت نور به انداره ای باشد که جوجه های گوشتی فقط بتوانند حرکت نموده آ ب و دان مصرف نمایند تحرک باید به حداقل ممکن کاهش یابد میزان شدت نور در سطح جوجه ها باید حدود 5/0-35/0 فوت کندل در نظر گرفته شود.ا

تغذیه:  رشد سریع طیور نیاز پروتئینی آنها را افزایش میدهد و در زمانی که رشد کاهش می یابد احتیاجات پروتئینی آنها کاهش می یابد میزان پروتئین خوراک طیور به نوع طیور، سن و مرحله تولید آنها وابسته است. میزان غذای مصرفی روزانه طیور به انرژی غذا، مواد مغذی آن، سن، زون بدن، حرارت محیط و میزان تولید آنها بستگی دارد اضافه چربی در خوراک طیور، سبب افزایش انرژی غذا و در نتیجه کاهش مصرف روزانه آن می شود در صورتیکه نسبت انرژی به پروتئین در خوراک طیور در نظر گرفته نشود و نقداری چربی به غذا اضافه شود، میزان رشد طیور جوان بر اثر کاهش پروتئین مصرفی کاهش می یابد.ا

مواد تشکیل دهنده جیره طیور مختلف بسیار شبیه به یکدیگر بوده و فقط نسبت مواد تشکیل دهند آن برای هر گروه از آنها متفاوت است.ا
احتیاجات کلسیم جوجه ها نسبتا پایین (1درصد) است که باید با عناصر فسفر،‌ منگنز و روی نسبت مناسبی داشته باشد.ا

جیره کلی مواد غذایی طیور:

جیره کلی مواد غذایی طیور:

 

پس دان جوجه های گوشتیروزه 20 تا 2 ماهه

پیش دان جوجه های گوشتی 0تا 20 روزگی

نوع مواد غذایی

 

مواد پروتئینی:

ا22%

ا22%

منشاء گیاهیکنجاله، سویا، کنجاله کنجد، بادامزمینی، کنجاله تخم پنبه و دیگر دانه های روغنی

 

ا5%

ا10%

منشاء‌ حیوانی:‌ پودر ماهی،‌ پودر گوشت و غیره

 

 

 

غلات و مواد جنبی آن:ا

 

ا64%

ا58%

ذرت، ذرت خوشه ای، گندم،‌ برنج، برنج بدون سبوس و غیره

 

 

 

مواد معدنی:‌ا

 

ا3%

ا3%

سنگ آهک، پودر استخوان،‌ سنگ فسفات نمک و منگنز

 

 

 

ویتامین ها و مواد افزودنی:ا

 

ا6%

ا7%

ویتامین های سنتتیک، مکملهای ویتامینی، مخمرها، داروها، ملاس، پودر، پودر یونجه و پودر گیاهان دیگر

 

 

مهمترین بیماریهای طیور :

 

پیشگیری

نحوه درمان

انتقال بیماری

علائم بیماری

عامل بیماری

نام بیماری

ضدعفونیسالن و تست خونی جوجه های مشکوک

تجویز فورازولیدون

از طریقمدفوع وخوردن تخم مرغهای آلوده

اسهال سفید،کم اشتهایی، نامنظمی پرها و تنفس با زحمت

سالمونلاپلوروم

پلوروم

ریشه کنیطیور مبتلا در گله

تجویز تیفوئید

از طریقمدفوع و خرودن تخم مرغ های آلوده

بی نظمیپرها، فقدان اشتها و اسهال سبز رنگ

سالمونلاگالیناروم

تیفوئید

تزریق واکسن

سولفادیمتوکسین

از طریقدستگاه گوارش یا تنفس

تلفات زیاد و اسهال خاکستری رنگ

باکتری گرم منفی

 پاستورلمامولتوسیدا

وبایطیور

واکسیناسیون

دراوهای اکسی تتراسیکین و اریترومایسین و استرپتومایسین

آب آشامیدنی،با ترشحات عفوین هوای آلوده انسان

عطسه، ترشح از چشم، تورم سینوسها و ترشح از بینی

هموفیلوسپاراگیناروم

کریزایعفونی

شستشویتمام وسایل و اتاقها با گاز فرم الدئید

آنتی بیوتیکها و نیتروفورانها

باکتریاییپوسته تخم مرغ و پنکه های تهویه

جوجه هاظاهری ضعیف و اسهال آبکی دارند

آلودگی سالن

عفونتناف

واکسیناسیون

-

آلودگی دان،انسان، پرندگان و حیوانات دیگر

ترشح بینی،تورم سینوسها و تنفس نامنظم

ویروسی

پرونشیتعفونی

 

 

 

ابزار مورد نیاز:

 

 

(آبخوری اولیه (برای جوجه های جوان که تقریبا کله قندی شکل می باشند 
آبخوری ثانوی (برای جوجه های بزرگتر که 4 لیتری می باشد)
دانخوری اولیه (برای جوجه هایی که تازه متولد شده اند و معمولا کم عمق می باشند)
(دانخوری ثانوی (برای جوجه های بزگتر که میزان آن 1 گالن می باشدا
ترازروقپان (برای وزن کردن دانه های غذایی)ا
بخاری‌(برای گرم کردن سالن)
تهویه‌(برای سالم سازی محیط سالن)
تانکر (جهت ذخیره سوخت و آب)
هزینه های متفرقه (شامل دارو، سوخت و برق)

 

قیمت ابزار مورد نیاز:

 

قیمت تعداد کل به ریال

قیمت یک عدد به ریال

تعداد

نوع

 

 

ا40

آبخوری اولیه (برای جوجه)

 

 

-

آبخوری ثانوی (برای جوجه بزرگ 4 لیتری)

ا

 

-

دانخوری اولیه

 

 

-

دانخوری ثانوی

 

 

ا2

ترازروقپان

 

 

ا2

بخاری

 

 

ا3

تهویه

 

 

ا1

تانکر

 

 

 

هزینه های متفرقه

 

جمع کل 

 







 

مواد اولیه مورد نیاز :ا

مواد پروتئینی: کنجاله، سویا و کنجاله تخم پنبه
مواد حیوانی: پودر ماهی و پودر گوشت
غلات: جو، سبوس، گندم، سبوس برنج و ذرت
مواد معدنی: پودر استخوان و نمک
ویتامین ها: یونجه، مکمل ویتامینی
جوجه

 

قیمت مواد مورد نیاز:

 

 

قیمت به ریال

واحد

نوع

 

ا2000 عدد

جوجه گوشتی

 

یک کیلو گرم

کنجاله سویا

 

یک کیلو گرم

کنجاله تخم پنبه

 

یک کیلو گرم

پودر ماهی

 

یک کیلو گرم

پودر گوشت

 

یک کیلو گرم

جو داخلی

 

یک کیلو گرم

سبوس گندم

 

یک کیلو گرم

دانه گندم

 

یک کیلو گرم

مکمل

 

یک کیلو گرم

ذرت

 

یک کیلو گرم

پودر استخوان

 

یک کیلو گرم

نمک

ا

یک کیلو گرم

یونجه

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۶ ، ۱۵:۴۳
مهدی عبدالاه نژاد

مراحل جوجه کشی

ستر و هچر تخم مرغ

مراحل جوجه کشی

 

1) ستر: 
در کارخانه های جوجه کشی 18روز اول
( از 0 تا 440 ساعتتخم مرغها را در داخل دستگاه ستر (تخم مرغ گیر) که دمای آن 37.5  ورطوبت آن 60 % است قرارمی دهند. در دستگاه ستر چهار عامل بایدموردتوجه قرارگیرد:

 

 

 

ـــ دما 
دمای مناسب برای جوجه کشی به طور متوسط معادل 38-37 درجه می باشد. کاهش دما منجر به دیرتر خارج شدن جوجه ها از تخم مرغ می شود وافزایش آن منجر به زودتر خارج شدن جوجه ها از تخم مرغ می گردد. درجه حرارت مناسب درماشینهای مختلف تا حدودی متفاوت می باشد

 

 

 

ـــ رطوبت

 دمای موجود در ماشینهای جوجه کشی سبب تبخیر آب ازتخم مرغها و تلفات جنین می شود. از این رو توجه به رطوبت مناسب از اهمیت بسیاری برخوردار است. از طرفی کاهش رطوبت ماشینهای جوجه کشی منجر به افزایش تبخیر و وسیع تر شدن کیسه های هوایی داخل تخم می شود. در نتیجه نوک جوجه زود تر به اطاقک هوا می رسد. همچنین افزایش رطوبت نیزمنجر به وسعت دیر بهنگام کیسه هوا شده وجوجه در این زمان قادر به تنفس نخواهند بود. رطوبت ماشینهای جوجه کشی به دمای آنها و سرعت تهویه بستگی دارد.

 

 

 

ـــ تهویه 
طی دوره جوجه کشی اکسیژن مورد نیاز جنین توسط منافذ موجود در پوسته تخم مرغ تامین می شود.دی اکسید کربن نیز از همین منافذ خارج می گردد.میزان اکسیژن مورد نیاز جهت رشد جنین حدود21%می باشد.به ازای هر1%کاهش میزان اکسیژن 5%میزان جوجه دهی کاهش می یابد.همچنین عدم خروج دی اکسید کربن وتجمع آن در اطراف تخم مرغها منجر به کاهش درصد جوجه درآوری می شود.چنانچه غلظت دی اکسید کربن به 5%برسد درصد جوجه درآوری به صفر خواهد رسید.حداکثر میزان افزایش غلظت دی اکسید کربن ماشینهای جوجه کشی 5%می باشد. تهویه مشابه سالنهای پرورش اعمال می گردد وچون اکسیژن احتیاج است ودی اکسید کربن دفع می گردد در نتیجه در زمستان گرم ودر تابستان باید سرد باشد.در جوجه کشی فشار مثبت در تهویه مطلوب تر است و جهت تهویه از سمت تمیزترین قسمتها (سترها) به آلوده ترین بخش (اتاق شستشو) می باشد.بین قسمتهای مختلف درها دوطرفه هستند و از هر طرف قابل بازشدن می باشد.اگر تهویه در قسمتهای مختلف به صورت مجزا انجام شود مطلوبتر می باشد.

 

 

 هچر:

سه روز باقی مانده، یعنی از روز 21-19 تخم مرغها را در داخل دستگاه هچر(جوجه گیر) قرار می دهند که دمای آن5 /37 درجه و رطوبت آن 75%است 
در دستگاه هچر از سه عامل از عوامل چهارگانه مذ کور در ستر مورد توجه می باشد:

 

 

 

 

ـــ دما ـــ رطوبت ـــ اکسیژن

 

 

 

علت رطوبت بیشتر در دستگاه هچر به این علت است که بعد از روز 19جنین تنفس دارد ودی اکسید کربن و آب ترکیب شده و منجر به شکستگی پوسته ها می شوند.همچنین جنین در روز 19مقداری از کلسیم پوسته را برداشت می کند ( 120میلی گرم در طول 21روز) .

در طی دوره 21روزه جوجه کشی تخم مرغها 18 روز در ستر و 2 روز در هچر قرار دارند، ازاین رو نسبت دستگاه ستر به هچر باید 1به 6باشد.در این صورت اگر هر روز بخواهیم تخم مرغها را ست کنیم،بعضی روزها هچر خالی می شود به همین دلیل هر سه روز یکبار تخم مرغها را ست می کنیم.زمان انتقال تخم مرغها ازستر به هچر به شرایط تخم مرغها نیز بستگی دارد.در حقیقت زمانیکه 2-1%تخم مرغها نوک زده شوند زمان انتقال تخم مرغ است.

 

 

بهداشت وبیماریهای جوجه کشی

 

جوجه کشی به دلیل وجود نور، موادغذایی، رطوبت کافی و…بهترین محل آلودگی می باشد.ازاین رو توجه به نکات بهداشتی اهمیت بسیاری داردزیرا تولید جوجه های سالم منجر به تولید گله هایی باتولید مناسب می گردد. 
برخی ازامراض ازطریق تخم به جوجه ها منتقل می شوند،از جمله میکروارگانیزمهای گروه سالمونلا که تاثیر زیادی در جوجه درآوری دارند.گروهی از امراض که از طریق تخم به جوجه منتقل نمی شوند به طور غیر مستقیم و با تاثیر بر خصوصیات تخم مرغ موجب کاهش جوجه درآوری می شوند.ازجمله بیماریهای نیوکاسل و برونشیت مزمن که ازطریق تغییرشکل دادن تخم مرغ و افزایش منافذ آن جوجه درآوری راکاهش می دهد.تخم مرغهای جوجه کشی باید تمیز شده ،در ظرف و انبارهای تمیز نیز ذخیره شوند،البته شستشوی تخم مرغها زمینه نفوذ میکروبها به داخل تخم مرغ را فراهم می کند ازاین رو شستن تخم مرغها توصیه نمی گردد و در صورت لزوم باید از آب ولرم حاوی مواد ضدعفونی کننده ،آهن وفاقد ید استفاده شود. 
علاوه براین، وسایل جوجه کشی نیز باید با آب گرم و مواد ضدعفونی کننده شسته شوند.برای ضدعفونی کردن معمولا از گاز فرمالین استفاده می شود.به طور معمول تخم مرغها طی دوره جوجه کشی نیز مورد ضدعفونی قرار می گیرند. عمل ضدعفونی در ستر و هچر نیز ممکن است 
انجام شود،در این صورت میزان گاز و زمان ضدعفونی در هچر باید کمتر از میزان گاز وزمان ضدعفونی ستر باشد. 

 

 

 غلظتهای استفاده از گاز فرمالین
 

 غلظت

مقدار پرمنگنات

(گرم) 

مقدار فرمالین

(سی سی) 

حجم فضا

(مترمربع) 

مدت زمان

(دقیقه) 

 1X
 20
 40
28
20 
 2X
40 
80
28 
20 
 3X
60 
120 
28 
20 

 

 

غلظت های توصیه شده گاز فرمالین برای ضدعفونی
 

محل ضدعفونی

غلظت گاز

زمان ضدعفونی(دقیقه)

    تخم مرغ تازه    

               3                  

20

تخم مرغ در ماشین(روز اول)

2

20

اتاق جوجه کشی

1

3

ماشین جوجه کشی

1-3

30

اتاق شتشو

3

30

وسایل

3

30

کامیون

3

30

 

 

مواد زائد حاصله از جوجه کشی منبع مناسبی جهت رشد میکروبها می باشند، به همین دلیل این مواد سوزانده می شوند و یا در چاه های مختص به این امر دفن می گردند و موادی نظیر تخم مرغهای غیربارور، جنین های مرده و پوسته تخم مرغ به عنوان غذا در جیره طیور به کار می رود.این مواد پخته و خورد می شوند و به عنوان منبع کلسیم و پروتیئن مصرف می شوند.

 

 

 

معیارهای موثر در تشخیص جنسیت
 

 معیارهای مورد توجه

جوجه خروس 

جوجه مرغ 

 اندازه برجستگی

بزرگ

کوچک 

 وضعیت برجستگی

مشخص 

غیرمشخص 

ارتفاعبرجستگی 

بلند 

پهن و مسطح 

شکل برجستگی 

گرد 

نقطه دار 

خاصیت ارتجاعی برجستگی 

 فنری و ارتجاعی

نرم و سست 

رنگ 

تیره و پررنگ 

کمرنگ و روشن 

بازکردنکلوآک 

 مشکل

ساده 

اندازه کلوآک 

تنگ و خشک 

گشاد و مرطوب 

 ظاهرعمومی برجستگی

مشخص و برجسته 

مسطح و نرم 

 

 

تاثیر میزان اکسیژن بر میزان هچ


 پرورش دهندگان طیور باید توجه داشته باشند که کاهش اکسیژن سبب کاهش میزان جوجه‎دهی می‌شود.
 غلظت اکسیژن لازم برای رشد جنین در داخل تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار حدود 21 درصد است.
 به ازای یک درصد کاهش در غلظت اکسیژن در ماشین جوجه‎کشی حدود 5 درصد از میزان جوجه‎دهی کاسته می‌شود.
 جنین موجود در تخم‏‌ها تحمل ازدیاد اکسیژن را بهتر از کمبود آن دارد، به طوری که در طول جوجه‎کشی جنین به 4617 سانتی‎متر مکعب اکسیژن نیازمند است.
 افزایش ارتفاع به دلیل اینکه باعث کاهش فشار اکسیژن می‌شود باعث کاهش درصد جوجه‎دهی می‎شود.
 بر اساس گزارش موجود گاز کربنیک موجود در اطراف تخم‎مرغ‌ها سبب کاهش درصد جوجه‎دهی می‌شود.
 برای تهویه کامل ماشین‌های جوجه‎کشی لازم است که تهویه اتاق ماشین‎های جوجه‎کشی به طور مطلوب انجام گیرد. به ازای هر 100 عدد تخم‌مرغ 27 درصد مترمکعب هوا در ساعت مورد نیاز است.
 در اوایل دوره جوجه‎کشی اکسیژن کمتر مورد نیاز است و به تدریج این نیاز افزایش می‎یابد و تهویه ماشین جوجه‎کشی از طریق دریچه‎هایی که از اطراف ماشین نصب شده انجام می‎گیرد، دو روز اول دریچه بسته و به مرور زمان باز می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۶ ، ۱۵:۴۱
مهدی عبدالاه نژاد

عوارض جبران ناپذیر کمبود ویتامین ها در جیره غذایی طیور

طیور برای زنده ماندن، تولید مثل و تولید اقتصادی گوشت و تخم مرغ، علاوه بر نیاز به کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی ها و مواد معدنی اصلی به مواد مغذی دیگری نیز احتیاج دارند که باید میزان کم در جیره موجود باشند

این مواد شامل ویتامین ها، مواد معدنی کمیاب و عناصر دیگری است که به میزان معین به جیره افزوده می گردند که ما در این مجال به ویتامین ها میپردازیم.

 ویتامین ها

به طور کلی، ویتامین ها ترکیباتی آلی هستند که سلول های بدن قاردر به ساختن آنها نبوده و برای زنده ماندن، رشد و تولید تخم مرغ ضروری هستند، میزان نیاز طیور به این مواد کم است ولی وقتی جیره از نظر ویتامین ها کمبود داشته باشد، عوارضی ناشی از کمبود بروز خواهد کرد

مقادیر متفاوتی از آنها در مواد غذایی وجود دارد. مواد غذایی که در جیره ها استفاده می شوند دارای تمامی ویتامین ها نیستند. بعضی از این مواد در مقایسه با بقیه، غنی از یک یا چند ویتامین بوده ولی کامل نمی باشند

برخی از ویتامین ها توسط میکروارگانیسم های روده ساخته می شوند و یکی از آنها به وسیله تابش اشعه خورشید بر پوست بوجود می آید. به طور کلی تمام ویتامین ها در صنعت به طور مصنوعی ساخته می شوند و به صورت های متنوع ارائه می گردند که می توان کمبود ویتامین ها را درجیره به وسیله این ویتامین های سنتیک برطرف کرد.

 ویتامین ها به دو دسته تقسیم می شوند ویتامین های محلول در چربی و ویتامین های محلول در آب.

جیره ی غذایی ضروری برای طیور

 

ویتامین های محلول در چربی:

 ویتامین ها محلول در چربی عبارتند از: ویتامین A و پیش سازهای آن، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K. ویتامین های محلول در چربی دارای کربن، هیدروژن و اکسیژن می باشند و برای متابولیزشان به مقداری چربی نیاز دارند

این ویتامین ها معمولا به صورت پرو ویتامین در گیاهان وجود دارند که در بدن طیور به سرعت تبدیل به ویتامین حقیقی می شوند

این ویتامین ها به راحتی در سلول های چربی پرنده ذخیره می شوند و اضافی آنها از طریق مدفوع دفع می گردد. از بین ویتامین های محلول در چربی فقط ویتامین K در دستگاه گوارش به وسیله میکروارگانیسم ها ساخته می شود.

 ویتامین های محلول در آب:

 مهم ترین ویتامین های محلول در آب عبارتند از: ویتامین C (اسید اسکوربیک)، ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2(ریبوفلاوین)، اسید پانتونتیک، نیاسین، ویتامین B6(پیریدوکسین)، کولین، بیوتین، فلاسین (اسیدفولیک)، ویتامین B12 (کویالامین). ویتامین های محلول در آب دارای کربن، هیدروژن و اکسیژن به اضافه گوگرد، کبالت یا نیتروژن هستند و در اصل برای انتقال انرژی بدن مورد نیاز می باشند

وجود تمام ویتامین های محلول در آب به جز ویتامین C در جیره طیور ضروری است. وقتی این ویتامین ها بیش از میزان نیاز پرنده در جیره وجود داشته باشند، از طریق ادرار دفع می گردند. ویتامین B12می تواند مقداری در بدن ذخیره شود و بقیه که در بدن ذخیره نمی گردند باید همواره در جیره موجود باشند.


 عوارض کمبود ویتامین A

1-      فقر رشد

2-      ضعف و از بین رفتن لطافت پرها

3-      کاهش مایع حاصله از غدد اشکی که ممکن است باعث خشکی چشم، کدورت قرنیه و سرانجام کوری شود. در طیور مسن مایع پنیری شکلی در چشم ظاهر می شود.

4-      ضعف تولید تخم مرغ و قدرت جوجه درآوری

5-      افزایش موارد لکه های خونی در تخم مرغ

 عوارض کمبود ویتامین D

 

1-      راشی تیسم، این عارضه به خاطر کاهش ذخیره کلسیم و فسفر بوجود می آید و علائم آن به بزرگ شدن مفاصل، انحناپذیری دنده ها، نوک و ساق پای جوجه ها ظاهر می شود.

2-      کاهش کلی رشد

3-      نرمی پوسته تخم مرغ

4-      وجود کلسیم به صورت کریتاله در روی پوسته تخم مرغ

5-      کاهش تولید تخم مرغ

6-      کاهش قدرت جوجه درآوری

 عوارض کمبود ویتامین E

1-      انسفالومالاسی تغذیه ای: نام دیگر این عارضه، بیماری جوجه دیوانه است و علائم آن عبارتند از: پیچ خوردن گردن، تکیه سر روی زمین، خمیدگی پنجه های پا

2-      این عارضه با کمبود سلنیوم نیز در ارتباط است. وقتی این عارضه در اثر کمبود ویتامین E بروز می کند، اضافه کردن سلنیوم در کاهش عارضه موثر است.

3-      عقیم شدن خروس ها: در اثر کمبود طولانی این ویتامین، بیضه های طیور نر تحلیل رفته و حیوان عقیم می شود.

4-      عدم تولید مثل مرغ ها: در اثر کمبود ویتامین E تخمگذاری متوقف می شود. این مسئله دائمی نبوده و با اضافه کردن ویتامین E به جیره، تخمگذاری مجددا به طور عادی آغاز می شود.

5-      مرگ و میر جنینی: به علت عدم رشد دستگاه گردش خون در حدود روز چهارم انکوباسیون تخم مرغ ها، جینین می میرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۶ ، ۲۳:۳۵
مهدی عبدالاه نژاد

بایدها و نبایدهای جوجه کشی

جوجه کشی از تخم های نطفه دار با استفاده از دستگاه های جوجه کشی یا یک مرغ کرچ نشین می تواند کاری لذت بخش و نسبتاً راحت باشد به شرطی که برخی توصیه ها و نکات پایه ای را دنبال کنید. از طرفی در حالی که ممکن است این کار فرآیندی بسیار ساده به نظر برسد اما تنها کمی اشتباه در حمل تخم ها، دما و یا رطوبت می تواند باعث عدم هچ تخم ها یا به دنیا آمدن جوجه های ناسالم شود.

هر آنچه که قبل از شروع جوجه کشی اتفاق می افتد به اندازه دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی حائز اهمیت می باشد. بنابراین جهت دستیابی به نرخ هچ بالا...

  1. تا حد امکان تازه ترین تخم ها را انتخاب کنید. تخم های جوجه کشی؛ خاصیت نطفه داری را فقط در حدود 7 الی 10 روز در سطح خوبی حفظ می کنند، پس از آن نطفه داری به طور ناگهانی کاهش می یابد. می توانید تا یک هفته تخم ها را جمع آوری نموده و سپس آنها را در داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهید اما بنده به شخصه تخم ها را بیش از هفت روز ذخیره نمی کنم.
  2. تا حد ممکن از نرمال ترین تخم ها جهت جوجه کشی استفاده نمایید. هر نوع تخم خیلی بزرگ و یا خیلی کوچک، تخم ها ی بدشکل و یا ضعیف را کنار بگذارید. تخم های کوچک معمولاً فضای کافی جهت رشد و نمو جنین فراهم نمی کنند و تخم های بزرگ نیز معمولاً دو زرده هستند به این معنی که دو جنین می توانند داخل آن رشد کنند. گاهی اوقات هر دوی آنها شانس رشد و بزرگ شدن دارند اما در اغلب موارد؛ فضای کافی داخل پوسته برای رشد هر دوی آنها وجود ندارد.
  3. تا حد ممکن تمیزترین تخم ها را انتخاب کنید. شستن تخم های جوجه کشی به هیچ وجه توصیه نمی شود چرا که هر تخم مرغ دارای پوشش محافظی طبیعی بر روی خود است که هوا و باکتری ها را دور نگه می دارد (که این ویژگی در جوجه کشی از تخم های نطفه دار بسیار مهم و تعیین کننده است). اگر مجبور به استفاده از این تخم ها هستید، هر نوع آلودگی یا فضولات را با ناخن و یا سمباده به آرامی از روی تخم ها پاک کنید اما به یاد داشته باشید که کوچک ترین آلودگی بر روی تخم ها راه را برای ورود باکتری ها به داخل دستگاه جوجه کشی تان باز خواهد کرد. تخم هارا در شرایطی ذخیره کنید که قسمت نوک تیزشان تحت زاویه ی 45 درجه به سمت پایین باشددرحالی که تخم هارا جمع آوری می کنید آنها را به این طریق ذخیره نمایید تا زرده در قسمت وسط تخم قرار بگیرد. همچنین روزی چند بار، چرخش تخم های ذخیره به افزایش نرخ هچ کمک می کند چرا که این کار از چسبیدن زرده به پوسته جلوگیری میکند.                                                                                                  شرایط ذخیره تخم های نطفه دار                                                                                                
  4. تخم هارا در مکانی معتدل با دمای 15.5 درجه سانتیگراد ذخیره کنید. سرمازدگی تخم های نطفه دار باعث عدم هچ آنها و نگهداشتن شان در مکان گرم باعث می شود که شروع به رشد کنند بنابراین آنها را در مکانی معتدل مانند گاراژ یا زیرزمین ذخیره کنید.
  5. قبل از قرار دادن تخم ها داخل انکیباتور اجازه دهید که به اندازه ی دمای اتاق گرم شده و نیز قبل از شروع پروسه دستگاه جوجه کشی تان را گرم کنید. قرار دادن تخم های سرد در داخل یک انکیباتور گرم می تواند باعث ایجاد تراکم در بخش بیرونی پوسته گردد که مسلماً شما دوست ندارید با چنین پدیده ای مواجه شوید چراکه علاوه بر از بین بردن پوشش طبیعی محافظ موجود بر روی پوسته، رطوبت داخل دستگاه را نیز افزایش می دهد. بنابراین اجازه دهید که تخم ها قبل از قرار دادن داخل دستگاه گرم شوند.
  6. قبل از قرار دادن تخم ها آنان را کندلینگ کنید هر نوع تخم دارای ترک را از پروسه حذف کنید. البته می توانید ترک های بسیار کوچک را با استفاده از موم مایع درزگیری کنید.                                                                                                                                                                                                                                           
  7. دستگاه جوجه کشی تان را دور از تابش مستقیم آفتاب قرار دهید. گرمایش بیش از حد دستگاه حتی فقط برای چند دقیقه می تواند باعث مرگ جنین های داخل تخم شود بنابر این دستگاه را در اتاقی قرار دهید که در معرض تابش مستقیم نور قرار نمی گیرد.
  8. دستگاه جوجه کشی را دور از دسترس حیوانات و اطفال قرار داده و به کودکان بیاموزید که به هیچ وجه به دستگاه و یا تخم ها دست نزنند واضح است که تخم ها به راحتی می شکنند بنابراین در طول دورهجوجه کشی به جز در مواردی مانند کندلینگ نباید در دست گرفته شوند. همچنین هر بار به هنگام باز نمودن درب دستگاه دمای داخل انکیباتور افت می کند و لذا باید از هر نوع تماس غیر ضروری با تخم ها و یا در دست گرفتن آنها خودداری شده و تنظیمات دستگاه نیز به جز در موارد لازم ، به هیچ وجه نباید تغییر داده شود.
  9. هر تخمی که دارای ترشحات بوده، به رنگ تیره درآمده و یا بوی نامطبوعی از آن به مشام می رسد از چرخه حذف کنید چراکه اینها همه نشانگر ورود باکتری ها به داخل پوسته ی تخم ها بوده و تخم های آلوده نیز ممکن است منفجر شده و در نتیجه سایر تخم ها را نیز خراب کنند.

نکته: مشاهده ی یک حلقه ی خونی داخل تخم به هنگام کندلینگ نیز گواهی بر آلودگی باکتریایی آن می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۶ ، ۲۳:۳۳
مهدی عبدالاه نژاد


نکات فوق العاده مهم درباره تنظیم حرارت بدن طیور

طیور همانند همه موجودات خونگرم می توانند دمای بدنشان را در محدوده ای معین حفظ نمایند. مکانیسم تطابق دهی فقط هنگامی موثر است که درجه حرارت محیط در محدوده معینی باشد، چون طیور قادر به تنظیم دمای بدن با درجه حرارت های محیطی فوق العاده غیرطبیعی نیستند. بنابراین ریختن جوجه ها در سالن هایی که درجه حرارت مناسب دارند از اهمیت زیادی برخوردار است، چون به این ترتیب آنها قادر خواهند بود که تعادل حرارتی بدنشان را حفظ نمایند.

 چگونگی از دست رفتن حرارت بدن:

 چگونگی از دست رفتن حرارت بدن

 عوامل زیادی در افزایش جزئی دمای بدن موثر می باشند و در صورت عدم امکان دفع حرارت اضافی از بدن، دمای بدن بیشتر خواهد شد. طیور به دلیل فعالیت ماهیچه ای و متابولیکی به طور دائم تولید حرارت می کنند و حرارت تولید شده باید با مقدار حرارت دفع شده از بدن مساوی باشد، در غیر این صورت دمای بدن بالا می رود. در قسمت پایین روش های متعدد دفع حرارت از بدن توضیح داده میشوند:

 تشعشع:

تشعشع

 وقتی درجه حرارت سطح بدن پرنده بالاتر از هوای مجاور باشد، دمای بدن از طریق تشعشع کاهش می یابد و در صورتی که درجه حرارت محیط کاهش یابد و به حد دمای بدن پرنده برسد از دست رفتن حرارت توسط مکانیسم تشعشع متوقف خواهد شد.

 انتقال:

 وقتی سطح بدن پرنده در تماس با عوامل محیطی از قبیل هوا یا مواد جامد قرار گیرد، دمای بدن از طریق انتقال دفع می شود، همانند وقتی که پرنده در بستر خنک می نشیند. عموما دفع حرارت بدن پرنده از طریق انتقال خیلی کم است، چون هوا چه با رطوبت زیاد و یا کم انتقال دهنده حرارتی ضعیفی است.

 انتشار:

 وقتی هوای خنک در تماس با سطح بدن پرنده قرار گیرد گرم می شود. هوای گرم منبسط شده و به خاطر صعود هوای گرم، گرما منتشر می شود. به طور مثال، زمانی که از پنکه استفاده می شود سرعت حرکت هوا در سطح بدن پرنده زیاد شده ودر نتیجه میزان دفع حرارت از طریق انتشار افزایش می یابد. در اکثر پستانداران چنین دفع حرارتی تواُم با قطرات آب می باشد، زیرا غده های عرق به طور دائم رطوبت ترشح میکنند که در اثر تبخیر باعث خنکی بیشتر بدن می شود. ولی طیور دارای غدد عرق نبوده و رطوبت پوست نمی تواند در خشک شدن بدن نقش داشته باشد.

  هنگامی که درجه حرارت محیط افزایش یابد دفع حرارت از طریق تماس کاهش یافته و در صورتی که درجه حرارت محیط در حد دمای بدن پرنده برسد، دفع حرارت از این راه ناچیز خواهد بود. در هوای ساکن دفع حرارتی وجود ندارد. فقط 10 تا 25 درصد از کل دفع حرارت از سطح بدن از طریق تماس است و افزایش سرعت هوا در سطح بدن باعث افزایش دفع حرارتی تماس یا انتقال عمل نخواهند کرد.

 تبخیر آب:

 در اکثر پستانداران دفع رطوبت توسط غده های عرق صورت می گیرد. در طیور به علت نداشتن غدد عرق این عمل از طریق تبخیر رطوبت دستگاه تنفس انجام می شود و زمانی که درجه حرارت محیط بالاست روش اصلی دفع حرارت از بدن پرنده از طریق تبخیر است.

 دفع مدفوع:

 مقدار کمی از دمای بدن از طریق مدفوع دفع می گردد.

تولید تخم مرغ:

 با خروج تخم مرغ از بدن طیور نیز مقداری از حرارت بدن دفع می شود، ولی مقدار آن ناچیز است.

 دمای کشنده:

وقتی تولید حرارت در بدن طیور پیش از دفع آن به روش های متعدد مذکور باشد، دمای بدن بالا می رود و زمانی که نقطه معینی برسد پرنده در اثر گرمازدگی می میرد. این حرارت به دمای کشنده پرنده موسوم است و حدود 47 درجه سانتی گراد می باشد، ولی این رقم مطلق نیست.

 مکانیسم تنظیم حرارت بدن:

در درجه حرارت حدود 21، 75درصد از کل حرارت تولید شده در بدن طیور توسط روش های تشعشع، انتقال و انتشار دفع می شود، ولی این نسبت تحت تاثیر درجه حرارت محیط قرار دارد. زمانی که هوا خنک است این سیستم ها به خوبی عمل می کنند، اما وقتی حرارت محیط به اندازه دمای بدن یا نزدیک به آن است این سیستم ها یا اصلا عمل نمی کنند و یا عملشان جزئی است.

 مکانیسم تنظیم حرارت بدن

 توانایی طیور در دفع حرارت بیشتر تحت تاثیر دمای سطح پوست قرار دارد تا دمای داخلی بدن. وقتی حرارت محیط کاهش می یابد مویرگ های پوست منقبض شده، جریان خون نیز در آنها کاهش یافته و در نتیجه دفع حرارت از بدن کاهش می یابد. در حالی که اگر حرارت محیط افزایش یابد مویرگ های پوست منبسط شده، جریان خون نیز در آنها افزوده شده و در نتیجه دفع حرارت از بدن کاهش می یابد.

 در درجه حرارت محیطی بالا نفس نفس زدن ضروری است:

 وقتی مکانیسم های تشعشع، انتقال و انتشار قادر به دفع تمام حرارت تولیدی نیستند، مکانیسم دیگر به نام نفس نفس زدن عمل می کند که طی آن هوای بیشتری در تماس با دستگاه تنفسی قرار می گیرد. به این ترتیب دمای بدن به خاطر ورود هوا خارج می شود و همچنین به دلیل این که هوای بیرون دارای رطوبت کمتری است، رطوبت سطح مخاط دستگاه تنفس تبخیر شده و باعث خنک شدن پرنده می گردد.

  این مکانیسم به نام دفع حرارت غیرمحسوس نیز نامیده می شود. در شرایطی که رطوبت هوا در حد متوسطی است، اگر حرارت محیط به 4/29 درجه سانتی گراد برسد پرنده شروع به نفس نفس زدن می کند. در صورتی که گرمای هوا از این حد هم بیشتر شود تعداد تنفس نیز افزایش یافته (نفس نفس زدن)، در نتیجه مقدار بیشتری از حرارت بدن دفع می شود.

 نفس نفس زدن و از دست دادن آب بدن:

 افزایش تعداد نفس با افزایش از دست رفتن رطوبت از بدن همراه است. پرنده به خاطر جبران این کمبود آب ناچار است که آب بیشتری بنوشد و سرانجام پرنده بیش از آن مقداری که بتواند تبخیر کند آب می نوشد و آب اضافی توسط مدفوع دفع می گردد. میزان رطوبت هوای محیط (رطوبت نسبی) نیز بر میزان نفس نفس زدن تاثیر دارد، هرچه رطوبت نسبی بالا باشد تنفس سریع تر خواهد شد.

 بالا بودن درجه حرارت و رطوبت نسبی به طور همزمان:

 طیور بدون در نظر گرفتن سنشان نمی توانند افزایش توأم درجه حرارت و رطوبت را تحمل نمایند. وقتی رطوبت محیط بالا باشد پرنده نمی تواند همه رطوبت را از طریق ششها جذب نماید، در نتیجه باید سریع تر نفس نفس بزند. همچنین وقتی که حرارت محیط و رطوبت نسبی زیاد است پرنده قادر نخواهد بود تا با سرعت کافی نفس نفس زده و باعث دفع گرما از بدن شود. زمانی که دمای بدن از حداکثر فیزیولوژیک تجاوز کند گرمازدگی و مرگ پیش خواهد آمد.

 تولید حرارت و مصرف غذا:

تولید حرارت و مصرف غذا

 هنگامی که با افزایش درجه حرارت محیط دمای بدن افزایش یابد، مصرف غذا به منظور حفظ درجه حرارت طبیعی بدن کاهش می یابد و در نتیجه رشد و تولید تخم مرغ نیز کاهش خواهد یافت و بالعکس.

 تاثیر حرارت در فعالیت بدن:

 با تغییر حالت محیط، فعالیت پرنده نیز تغییر خواهد کرد. به طور مثال در هوای گرم برای این که پرنده حرارت کمتری تولید نماید تحرک کمتری انجام می دهد، بیشتر استراحت می کند، مصرف غذا و جفت گیری کم می شود، همچنین پرنده به جای ایستادن یا قدم زدن بیشتر می نشیند. در این شرایط مقدار زیادی از پرها می ریزد. برعکس زمانی که حرارت محیط پایین است پرنده از طریق فعالیت زیادتر، مصرف غذای بیشتر و باد کردن پرها گرمای بیشتری تولید می نماید
.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۶ ، ۲۳:۳۲
مهدی عبدالاه نژاد

وراثت تولید تخم مرغ :

 وراثت اندازه تخم مرغ:

  وراثت اندازه تخم مرغ

مطلوب ترین اندازه تخم مرغ چقدر است؟ اخیراً متخصصین علم ژنتیک طیوری را بوجود آورده اند که تخم مرغ هایی بزرگ تولید می کنند. ولی اندازه تخم مرغ فاکتوری بسیار متغیر است، به نحوی که در یک مرغ یا در بخشی از تولید یک مرغ اندازه تخم مرغ ممکن است ایده آل باشد در صورتی که در موارد دیگر چنین نیست.

 اهمیت اندازه تخم مرغ:

اندازه تخم مرغ نتیجه یک خصوصیت و یا خصوصیات ژنتیکی کمی است که دارای توارث پذیری بالایی نیز می باشد. بنابراین برای متخصصین ژنتیک افزودن اندازه تخم مرغ در یک سویه خاص طیور نسبتاً ساده است ولی این کار برای مرغداران مشکل خواهد بود که در اندازه تخم مرغ دخالتی داشته باشند

تخم مرغ ها چه با معیار درجه بندی وزنی و چه با معیار وزن کلی فروخته شوند به هر حال هرچه بزرگ تر باشند بهتر خواهند بود. غالباً بهای تخم مرغ های بسیار بزرگ با تخم مرغ های بسیار بزرگ باید به عنوان یک عدم مزیت به حساب آید.

 تنوع اندازه تخم مرغ:

 تنوع اندازه تخم مرغ

برای تنوع اندازه تخم مرغ دلایل متفاوتی وجود دارد. بعضی از آنها نتیجه الگوی طبیعی تولید تخم مرغ هستند، بعضی دیگر نتیجه تغذیه و مدیریت می باشند و بالاخره زاده مسائل ژنتیکی هستند.

 تنوع وزن تخم مرغ در طیور مختلف:

تنوع وزن تخم مرغ در طیور مختلف

 مرغ های یک گله، تخم مرغ های با اندازه های (وزن های) متفاوت تولید می کنند، ولی هر پرنده تمایل دارد که به زور متوالی با اندازه مشابه تولید کند. تنوع فقط وقتی بروز میکند که تخم مرغ های دو زرده به خاطر اوولاسیون های متعدد بروز کند

به علاوه تخم مرغ های تولیدی هر پرنده شکل های مشابهی دارند. اگرچه نسبت زیادی از مرغ ها تخم مرغ هایی تولید خواهند کرد که وزنی نزدیک به وزن متوسط تولید گله دارد، ولی تعداد مرغ هایی که تخم مرغ هایی کوچک تر و یا بزرگ تر تولید می کنند هم کم نیست.

 تنوع اندازه تخم مرغ در طول یکسال تخم گذاری:

 تنوع اندازه تخم مرغ در طول یکسال تخم گذاری

 اندازه تخم مرغ ها در ابتدای تولید نسبتاً کوچک می باشد. با افزایش سن مرغ ها کم کم اندازه تخم مرغ ها افزایش می یابد تا این که در اواخر اولین سیکل تخمگذاری به حداکثر اندازه خود می رسد. اگر این مرغ یک دوره تولک رفتن اجباری داشته باشد، تخم مرغ های او در سیکل دوم تولید بزرگ تر از سیکل اول تولید خواهند شد، ولی بزرگ تر از هنگامی نخواهند بود که تولک رفتن صورت نمی گرفت

غالباً اولین تخم مرغ ها، چه از نظر تجاری و چه از نظر توانایی جوجه درآوری ارزش کمی دارند، چون اندازه آنها کوچک می باشد. این موضوع مرغداران را بر آن می دارد که زمان شروع تولید تخم مرغ را به تأخیر اندازند، تا زمانی که سن پرنده بیشتر شده و اندازه تخم مرغ هایش نیز بزرگ تر شود.

 درجه بندی تجاری تخم مرغ ها:

تولید کنندگان تخم مرغهای تجاری چون تخم مرغ های خود را قبل از عرضه به بازار از نظر وزنی ارزیابی می کنند، کاملاً این حقیقت را دریافته اند که اندازه تخم مرغ ها در طی یک سال تخمگذاری افزایش می یابد. تخم مرغ های سنگین تر اندازه بزرگ تر و همچنین بهای بیشتری دارند

وزن تخم مرغ و درجه بندی اندازه آن از کشوری به کشور دیگر بسیار متفاوت است، ولی در ایالات متحده آنها را مطابق جدول ذیل درجه بندی می کنند.

درجه بندی

حداقل وزن خالص برای هر

دوجین تخم مرغ (گرم)

فوق العاده بزرگ

850

بسیار بزرگ

745

بزرگ

680

متوسط

595

کوچک

510

بسیار کوچک

425

تأثیر اندازه تخم مرغ بر درآمد مالی:

تنها هنگامی که از تخم مرغ های فوق العاده بزرگ و بسیار بزرگ نفعی عاید شود، این صفت به عنوان مزیت به شمار خواهد آمد. به هر حال اگر تخم مرغ ها براساس وزنشان فروخته شوند، افزایش اندازه از نظر اقتصادی یک مزیت به شمار می آید.

 تنوع اندازه تخم مرغ های ابتدای تولید گله مادر:

اگرچه اولین تخم مرغ های یک گله کوچک تر از تخم مرغ های بعدی خواهند بود، ولی از نظر ژنتیکی مشابه هم می باشند و تخم مرغ های کوچک همان مواد ژنی را به نسل بعد انتقال می دهند که تخم مرغ های بزرگ منتقل می نمایند.

در بعضی موارد صاحبان هچری در ابتدای تولید گله مادر حداقل اندازه تخم مرغ مورد قبول را کم در نظر می گیرند ولی بعد از حدود 10 هفته تولید، حداقل اندازه تخم مرغ مورد قبول را افزایش می دهند.

 تنوع اندازه جوجه:

 تنوع اندازه جوجه

 اندازه جوجه با اندازه تخم مرغ جوجه کشی ارتباط مستقیم دارد. تخم مرغ های بزرگ تر جوجه بزرگ تر و تخم مرغ های کوچک تر جوجه کوچک تر تولید می کنند. همچنین مشخص شده که اگر جوجه های کوچک تر را به طور جداگانه از جوجه های بزرگ تر پرورش دهند بهتر خواهد بود

این مسئله باعث شده که بسیاری از صاحبان هچری تخم مرغ های قابل جوجه کشی را در دو یا سه طبقه بندی وزنی تحت عنوان بزرگ، متوسط و کوچک تقسیم نماید. (پیش ازقراردادن تخم مرغ ها در انکوباتور)، جوجه هایی که از هر گروه تخم مرغ خارج می شوند به خریدران متفاوت فروخته شده و به این ترتیب اندازه جوجه هماهنگ خواهد بود. این روش از نقطه نظر مدیریت گله های مادر مطلوب و با ارزش بوده، ولی از نظر ژنتیکی دارای عدم مزیت است

در گله مادر نژاد تخمگذار تخم مرغ های جوجه کشی کوچک باعث تولید جوجه های کوچک خواهد شد که این جوجه ها نیز در زمان بلوغ تخم مرغ های تجاری کوچک تولید خواهند کرد. برعکس جوجه هایی که از تخم مرغ های بزرگ خارج شده باشند در زمان بلوغ تخم مرغ های بزرگ تری خواهند گذاشت.

 پیشنهاد: هرگاه مشکل اندازه تخم مرغ در گونه ای از نژاد تخمگذار دیده شد نباید تخم مرغ ها را براساس اندازه در دستگاه بگذارند و حداقل اندازه مورد قبول تخم مرغ های جوجه کشی باید رعایت شود.

 وراثت کیفیت تخم مرغ:

کیفیت تخم مرغ شامل کیفیت پوسته و مواد داخلی آن است. اگرچه اهمیت کیفیت تخم مرغ در نژادهای گوشتی کمتر از اهمیت آن در نژاد تخمگذار است، ولی امروزه دقت و مطالعه در کیفیت تخم مرغ اهمیت بیشتری یافته است.

 کیفیت پوسته تخم مرغ:

کیفیت پوسته تخم مرغ

یکی از مسائلی که در مورد پوسته تخم مرغ مطرح است ضخامت آن است. پوسته های ضخیم تر در مقابل شکستن مقاوم تر هستند. ضخامت پوسته تخم مرغ یک صفت کمی ژنتیکی است که قابلیت توارث نسبتاً کمی دارد

ضخامت پوسته ممکن است با فاکتورهای مدیریتی مختلف مثل درجه حرارت، استرس، بیماری ها، تغذیه و ... تغییر کند. برخی از ناهنجاری های پوسته به ارث می رسند. پوسته های گچی، شیاردار و پوسته هایی از این قبیل ممکن است نتیجه تغییرات ژنتیکی باشد. ناهنجاری های دیگر اغلب به خاطر نقایص موجود در اویدوکت بر روی پوسته ظاهر می شوند.

کیفیت مواد داخلی تخم مرغ:

کیفیت مواد داخلی تخم مرغ

کیفیت آلومین:

 کیفیت آلبومین قابلیت توارثی در حدود 25 درصد دارد. بنابراین کیفیت نامرغوب مواد داخلی تخم مرغ اغلب در نتیجه مدیریت غلط است و کمتر به علت ناهنجاری های ژنتیکی رخ می دهد.

 لکه های خونی:

 لکه های خونی قابلیت توارث ناچیزی دارند. ولی به هر حال این لکه ها در تخم مرغ بعضی نژادها دیده می شوند و موارد وقوع آنها در تخم مرغ های با پوسته قهوه ای بیشتر است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۶ ، ۲۳:۳۰
مهدی عبدالاه نژاد


  • وب ایران سافت
  • کد حرفه ای قفل کردن کامل راست کلیک
    فاتولز – جدیدترین ابزار رایگان وبمستر