اطلاعات کامل در مورد مرغ سیاه مرندی

مرغ مرندی یکی از بهترین مرغ های تخم گزار ایران میباشد

اطلاعات کامل در مورد مرغ سیاه مرندی

مرغ مرندی یکی از بهترین مرغ های تخم گزار ایران میباشد

اطلاعات کامل در مورد مرغ سیاه مرندی

مرغ سیاه مرندی یکی از بهترین مرغ های تخم گزار ایران میباشد که جز مرغ های تزیینی به شمار می اید . بهترین گزینه برای تولید تخم خوراکی و نطزفه دار میباشد . برای اطلاعات کامل در مورد نژاد مرندی از وب سایت تخصصی مرغ مرندی دیدن کنید .

www.morqmarandi.com

۳۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

مرغ مرندی از جمله پرندگان زینتی است که تعداد تخم گزاری ان در یک سال در حدود 250 عدد با تغذیه خوب و شرای محیطی نگهداری خوب میباشد از این رو دوستان پرورش دهنده که قصد تولید تخم خوراکی بومی را دارند بهترین گزینه نژاد مرندی میباشد .


 

با در نظر داشتن اینکه مرغ مرندی یک نوع مرغ بومی محسوب میشود ارزش غدایی مرغ بومی به مراتب بالاتر از مرغ ماشینی بوده چرا که برای تولید تخم خوراکی ماشینی یا همان مرغ های اصلاح شده ژنتیکی اععم از لگهورن و لومن و بقیه با مجبور کردن مرغ به تخم گزاری و با مصرف بیش از حد استاندارد مولتی ویتامین ها و مکمل ها برای تولید تخم بیشتر استفاده میشود . بنا براین مصرف کنندگان باید به ارزش غذایی تخم مرغ بومی و تخم مرغ ماشینی توجه کنند . تخم مرغ های بومی علاوه بر دارا بودن ارزش غذایی بالا از خواص دارویی نیز برخوردارند .



مرغ سیاه مرندی یکی از مرغ های بومی ایران و یکی از مرغ های تزیینی و تخم گزار ایران محسوب شده که برای تولید تخم خوراکی و تخم نطفه دار بهترین گزینه میباشد دوستانی که برای پرورش مرغ بومی فکر میکنند مرغ مرندی یکی ار بهترین مرغ ها برا پرورش و تولید میباشد . در این بین خیلی از پرورش دهندگان مرغ مرندی دورگه پرورش میدهند که در زمان خرید توجه کنید یک مرغ سیاه اصیل بخرید که هیچ رگه ای نداشته باشد که در زمان تخم گزاری با بالاترین تعداد تخم گزاری کرده و از پرورش این نژاد لذت ببرید . 

مرغ سیاه مرندی تنها نژادی که در یک سایت مرجع که دایره المعارف طیور میباشد به ایم ایرام و شهر مرند ثبت شده است و این افتخار بزرگی برای کشورمان میباشد که پرورش دهندگان میتوانند با پرورش این نژاد زیبا و تخم گزار به افزایش تعداد این نژاد کمک شایانی بکنند . 

برای دیدن این اتفاق بزرگ و ارزشمند از سایت زیذ دیدن کنید :


http://www.feathersite.com/Poultry/CGK/Marandi/BRKMarandi.html

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۹۶ ، ۱۷:۱۸
مهدی عبدالاه نژاد

مزایای جوجه کشی مصنوعی


1- امکان تولید جوجه در تمام طول سال

2- تعداد زیادتر تولید جوجه = اقتصادی تر

3-احتیاجی به وجود مرغ کرچ نیست

4- شرایط لازم برای رشد جنین تحت کنترل است

5-تمام شرایط برای جلوگیری از آلودگی و امراض تحت کنترل است

6-با ضد عفونی تخم مرغها و همچنین دستگاه جوجه کشی احتمال سرایت بسیار کم می شود

7- خطر فساد تخمها کمتر است

8-درصد جوجه در آوری بدلیل بهداشت ، کنترل دما و رطوبت دقیق

9- عدم آلوده شدن تحم مرغها و عدم شکستن تخم مرغها توسط پای مرغ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ شهریور ۹۶ ، ۲۲:۵۶
مهدی عبدالاه نژاد

نکات  مهم در  جیره غذایی طیور

1-     ذرت منبع اصلی تامین انرژی طیور میباشد . این ماده پر انرژی و قابل هضم است و منبع خوبی از نظر ویتامین آ برای جوجه محسوب میگردد . با انبار کردن بیش از حد ذرت و نگه داری آن به مدت طولانی در انبار در حدود 30% از منبع ویتامینی ذرت کاهش مییابد .نگهداری  و انبار نمودن ذرت از سایر دانه های غلات مشکل تر میباشد . زیرا زود مورد حمله قارچ ها واقع میشود . به این دلیل باید از ذرت خشک بدون رطوبت استفاده نمود .

2-     کنجاله سویا حاوی 42- 46 درصد پروتئین بوده و از لحاظ منبع پروتئین گیاهی بسیار غنی میباشد .

3-     دانه گندم یکی از غلات پر انرژی بوده و پروتین آن از ذرت بیشتر و انرژی آن کمتر است .و دارای فیبر کم میباشد .

4-     ملاس از نظر انرژی غنی است و در مسمومیت و جلوگیری از یبوست و دفع بیشتر مدفوع و ادرار از آن استفاده میشود .

5-     کنجاله تخم پنبه دارای مقدار زیادی گوسیپول میباشد که این ماده برای جوجه های گوشتی سمی و خطرناک محسوب میشود . لذا مصرف آن در جیره گوشتی توصیه نمیشود .

6-     پودر ماهی سرشار از پروتئین و اسید های امینه میباشد . پودر ماهی نباید بیش از 5 درصد نمک و 8 درصد چربی داشته باشد چرا که باعث ایجاد مسمومیت در گله خواهد شد .


7-     پودر گوشت دارای مقدار زیادی کلسیم و فسفر میباشد . اگر تهیه آن بهداشتی و خوب نباشد و یا در نگهداری آن دقت نشود باعث ایجاد مسمومیت شدید در طیور خواهد شد .

8-     میزان پروتئین بالانس شده در جیره مورد استفاده باید به حدی باشد که سبب خرابی بستر و دفع نیتروژن اضافی نگردد . با استفاده از اسید های امینه ضروری به صورت مصنوعی در جیره میتوان سطح پروتئین را بهتر کنترل نمود .

9-     اندازه ذرات و اجزای مورد استفاده در دان باید با توجه سن چثه جوجه تنظیم گردد . توجه به این نکته ضروری است که بطور کلی پرندگان دانه خوار هستند و حتی المقدور باید با توجه به نیاز جوجه از استفاده از دان کاملا آردی و پودر شده خودداری نمود . چرا که باعث بالا رفتن ضریب تبدیل غذایی و افزایش پرت دان و کاهش بهره وری واحد مرغداری میگردد 




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ شهریور ۹۶ ، ۲۲:۳۴
مهدی عبدالاه نژاد

سلنیوم در تغذیه طیور


نقش سلنیوم Selenium در تغذیه طیور چیست ؟

سلنیوم چه رابطه با ویتامین E مورد نیاز در تغذیه طیور دارد ؟

 سلنیوم چه نقشی در سلامت پانکراس دارد؟ 

آیا سلنیوم در سیستم دفاع آنتی اکسیدانی نقش بازی میکند ؟

ما در بخش اول این مقاله میخواهیم به رابطه موجود بین سلنویم و ویتامین E در تغذیه طیور بپردازیم . پیش از توضیح این مطلب یاداوری این نکته ضروری است که این مقاله مخصوص طیور بوده و نباید اطلاعات آن در جهت مصارف انسانی مورد استفاده قرار گیرد. چراکه فزونی مصرف سلنیوم  میتواند باعث مسمومیت شود.

سلنیوم یک ماده معدنی ضروری در تغذیه طیور می باشد که با برخی از عناصر یا مواد معدنی اثرات متقابل دارد به طوری که مقدار بالای مس و روی در جیره طیور، با جذب سلنیوم تداخل ایجاد میکند. از سوی دیگر عنصر سلنیوم با ویتامین E  همکاری تنگاتنگی دارد. به طوری که دو ماده مغذی سلنیوم و ویتامین E در انجام وظایف به همدیگر کمک می کنند

سلنیوم چگونه به ویتامین E کمک میکند؟ سلنیوم از سه روش به ویتامین E مورد نیاز  طیور کمک میکند که دو مورد آن به شرح زیر میباشد:

الف) همان طور که میدانیم ویتامین E، یک ویتامین محلول در چربی است. جذب مناسب ویتامین های محلول در چربی (ویتامین های A، D، E و K ) تحت تاثیر جذب مناسب چربی ها در جیره میباشد. بنابراین هر عاملی که بتواند جذب چربی ها و ویتامین های محلول در چربی را بهبود بدهد میتواند بر مقدار ویتامین E مورد نیاز بدن تاثیرگذار باشد.  محققان دریافتند که کمبود سلنیوم میتواند موجب تحلیل لوزالمعده یا پانکراس شود و همان طور که میدانیم غده پانکراس یا لوزالمعده نقش مهمی در هضم چربی ها دارد. لوز المعده با ترشح لیپاز در هضم چربی ها نقش دارد . بنابراین تحلیل لوزالمعده منجر به عدم تولید لیپاز میشود و در نتیجه منوگلیسریدها که برای تشکیل میسل های نمک های صفراوی و چربی لازم هستند تولید نمیشوند و در نتیجه جذب چربی و متعاقب آن جذب ویتامین های محلول در چربی دچار اختلال می شود. بنابراین کمبود سلنیوم می تواند منجر به تحلیل پانکراس و کاهش تولید لیپاز شود و کاهش تولید این آنزیم نیز باعث کاهش هضم و جذب چربی ها و ویتامین های محلول در چربی خواهد شد

ب) مشخص شده است که عنصر سلنیوم در ساختار آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز شرکت میکند. آنزیم گلوتایتون پراکسیداز یکی از آنزیم های آنتی اکسیدانی است که در حذف رادیکال های آزاد نقش دارد. متاسفانه رادیکال های آزاد توانایی تهاجمی بالایی به اسیدهای چرب غیر اشباع موجود در غشای سلولی دارد. و همانطور که در مقالات پیشین اشاره شده بود، ویتامین E نقش مهمی در حفظ سلامتی این غشاها دارد. بنابراین هر عاملی که  از میزان و شدت تهاجم رادیکال های آزاد بکاهد ، میتواند بر مقدار ویتامین E مورد نیاز پرنده تاثیرگذار باشد. پس به طور خلاصه میتوان گفت که حضور مقدار مناسی سلنیوم در بدن طیور میتواند باعث تولید مقدار مناسب گلوتایتون پراکسیداز شود و فعالیت مناسب این آنزیم نیز میتواند باعث کاهش سطح رادیکال های آزاد شده و در نتیجه نیاز به ویتامین E برای محافظت از غشاها را کاهش خواهد داد.

اما نکته جالب توجه این است که همکاری ویتامین E و سلنیوم در این مورد دو طرفه میباشد !! به طوری که حضور مقدار مناسب ویتامین E در جیره نیز میتواند مقدار سلنویم مورد نیاز پرنده را کاهش بدهد !! ویتامین E حداقل از دو طریق میتواند نیاز به سلنویم در طیور را کاهش بدهد :

۱- ویتامین E باعث حفظ سلنیوم بدن به شکل فعال شده و مانع از دفع آن میشود

۲- ویتامین E نقش فرماندهی را در سیستم پدافند اکسیداتیو بازی میکند . بنابراین حضور مقادیر مناسب ویتامین E میتواند باعث کاهش تولید هیدروپراکسیدها شود. کاهش هیدروپراکسیدها نیز باعث کاهش مصرف آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز شده و در نتیجه نیاز به عنصر سلنیوم در بدن را کاهش میدهد

اما نکته مهم دیگر ان است که تنظیم مقدار سلنیوم مورد نیاز جیره باید توسط یک فرد متخصص انجام شود و نبایستی که بدون اطلاع متخصص جیره نویسی اقدام به تغییر سطح سلنیوم جیره نمود چراکه فزونی سلنیوم میتواند باعث مسمومیت شود


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۹۶ ، ۱۷:۱۹
مهدی عبدالاه نژاد

اسید آمینه ترئونین


اسید آمینه ترئونین در تغذیه طیور چه نقشی دارد؟

در حال حاضر مکمل اسید آمینه ترئونین در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده و ایران یافت میشود. خوشبختانه تولید اسید آمینه ترئونین و قیمت آن در برخی از کشورها به گونه است که استفاده از اسید آمینه ترئونین در تغذیه طیور را اقتصادی و ارزشمند نموده است. از آنجایی که اسید آمینه ترئونین پس از متیونین و لیزین سومین اسید آمینه محدود کننده در جیره طیور میباشد، بنابراین استفاده از مکمل اسید آمینه ترئونین در جیره طیور این اجازه را به متخصصان تغذیه و مرغداران میدهد که جیره ای بسیار متوازن را فرموله کنند. از سوی دیگر به دلیل افزودن مکمل ترئونین به جیره طیور این امکان برای مرغدار فراهم می شود که سطح پروتیین خام جیره فرموله شده را کاهش بدهند که این موضوع می تواند در نهایت منجر به کاهش قیمت نهایی جیره و همچنین کاهش بار متابولیکی به پرنده شود. کاهش سطح پروتیین خام جیره علاوه بر مزایای اقتصادی میتواند باعث کاهش نیتروژن دفع شده از طریق جوجه ها و در نتیجه کاهش آلودگی های زیست محیطی شود. بنابراین به طور خلاصه باید گفت که استفاده از سه مکمل لیزین، متیونین و اسید آمینه ترئونین در جیره طیور می تواند باعث کاهش سطح پروتیین جیره، کاهش بار متابولیکی وارد شده به پرنده و کاهش آلودگی های زیست محیطی شود.

دو پژوهش صورت گرفته در ایالات متحده آمریکا بر روی جوجه های گوشتی نشان می دهد که مکمل L – ترئونین می تواند با موفقیت در جیره های بر پایه ذرت و سویا استفاده شود . نکته جالب توجه این است که این پژوهش ها در شرایط مزرعه ای انجام شده و تلاش شده است که کلیه برنامه های مدیریتی همچون تراکم گله، برنامه نوری و جیره غذایی شبیه به شرایط صنعتی و تجاری در مزارع پرورش جوجه های گوشتی باشد. در هر دو پژوهش صورت گرفته طرح های آزمایشی صورت گرفته یکسان بودند. در این پژوهش ها سعی شد که جیره های کنترل یا شاهد از نظر ترکیب، انرژی و قابلیت هضم اسیدهای آمینه مطابق با جیره های مرسوم استفاده شده در مزارع ایالات متحده باشند و جیره های آزمایشی بر اساس ویژگی حداقل مواد مغذی قابل هضم متعادل یا بالانس شدند. مسلما افزودن اسید آمینه ترئونین به جیره زمانی سودمند خواهد بود که بتوان مقدار پروتیین خام جیره را کاهش داد. با کاهش پروتیین خام جیره مسلما مقدار اسیدهای آمینه رسیده به پرنده نیز کاهش خواهد یافت در نتیجه کاهش مقدار پروتیین خام جیره که متعاقب افزودن اسید آمینه L ترئونین صورت می گیرد باید به آن اندازه باشد که سه اسید آمینه محدود کننده دیگر یعنی ایزولوسین، والین و تریپتوفان به حد کافی و مورد نیاز در اختیار پرنده قرار بگیرد. بنابراین در هنگام استفاده از مکمل اسید آمینه ترئونین باید به سطح سه اسید آمینه ایزولیوسن، والین و تریپتوفان جیره نیز توجه کرد. به عبارت دیگر زمانی کاهش پروتیین خام جیره و افزودن مکمل اسید آمینه ترئونین به سود مرغدار خواهد بود که اسیدهای آمینه ایزولوسین، والین و تریپتوفان مودر نیاز پرنده دچار کاهش نشوند. بنابراین فرموله کردن جیره غذایی به هنگام افزودن اسید آمینه ترئونین باید توسط یک فرد متخصص انجام گیرد.

در این پژوهش ها سطح پروتیین خام جیره هایی که مکمل ترئونین را دریافت کرده بودند در مقایسه با گروه شاهد (که مکمل ترئونین را دریافت نکرده بودند) ۱ تا ۱٫۵ درصد کاهش یافت. همچنین اسیدهای آمینه قابل هضم بر اساس نسبتی از لیزین تنظیم شدند. به طوریکه نسبت اسیدآمینه ترئونین قابل هضم به لیزین ۶۵ یا ۷۰ درصد بود. نتایج پژوهش نشان داد که استفاده از جیره های حاوی پروتیین خام کاهش یافته که با ترئونین مکمل سازی شده بودند در مقایسه با جیره شاهد یا کنترل سود اقتصادی بیشتری را عاید مرغدار کردند. پرنده هایی که از جیره های حاوی مکمل ترئونین تغذیه کرده بودند (علی رغم اینکه پروتیین خام دریافتی آنها در مقایسه با گروه شاهد کمتر بود) از نظر توده بدنی، ضریب تبدیل و بازده اختلافی را با گروه شاهد نداشتند و حتی در برخی از موارد نیز بهتر از گروه شاهد عمل کرده بودند. بنابراین اسید آمینه L ترئونین می تواند در جیره های طیور  و در شرایط مزرعه ای وارد شود، به شرطی که تعادل سایر اسیدهای آمینه به هنگام فرموله کردن جیره رعایت شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۹۶ ، ۱۷:۱۳
مهدی عبدالاه نژاد

پروبیوتیک چیست



پروبیوتیک چیست ؟

 پروبیوتیک در تغذیه طیور  چه نقشی دارند؟

 آیا پروبیوتیک ها می توانند به عنوان محرک رشد عمل کنند ؟ آیا استفاده از پروبیوتیک ها میتواند باعث کاهش مصرف آنتی بیوتیک در گله های طیور شود؟  

امروزه پرورش طیور یکی از صنایع مهم اقتصادی در بسیاری از کشورها میباشد. صنعت پرورش طیور امکانات وسیعی را برای پرورش متراکم پرندگان در واحد سطح فراهم کرده است. با این وجود ، چنین تراکم بالایی منجر به بروز تنش و استرس در پرنده ها شده که تنش مزبور  منجر به بروز مشکلاتی از جمله انواع بیماری ها و یا بدتر شدن شرایط زیست محیطی کشورها شده است که در نهایت می تواند منجر به ضررهای اقتصادی در جوامع مختلف شود. بنابراین افزایش بروز بیماری ها در گله های طیور باعث افزایش مصرف داروهای دامپزشکی در دهه های اخیر شذه لست.

در حال حاضر استفاده از مواد آنتی میکروبی به عنوان عامل پیشگیری از بیماری ها به شدت زیر سوال رفته است . چراکه استفاده از این مواد آنتی میکروبی میتواند منجر به پیدایش باکتری های مقاوم به انتی بیوتیک در جوامع انسانی شود. همچنین امروزه استفاده از آنتی بیونیک ها به عنوان محرک رشد نیز به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. بنابراین در حال حاضر پرورش دهندگان و صنایع خوراک دام و طیور به دنبال جایگزینی برای آنتی بیوتیک ها، به عنوان محرک رشد در طیور هستند

لازم به تاکید است که استفاده از باکتری های مفید یا پروبیوتیک ها در دستگاه گوارش پرندگان موضوع جدیدی نمیباشد . اما با این وجود، زمان ، مکان و چگونگی مصرف پروبویتیک ها هنوز جزو موارد چالش برانگیز می باشد.

در این میان پژوهشگران متوجه شدند که  دستگاه گوارش جوجه های تازه به دنیا آمده را با می توان  استفاده از محتویات دستگاه گوارش پرنده های بالغ بر علیه باکتری سالمونلا اینتریدیس مقاوم نمود. این مقاومت به دلیل  پیروزی رقابت مابین باکتری های مفید دستگاه گوارش پرنده های بالغ با سالمونلا اینتریدیس ایجاد میشود. در حال حاضر تاثیر بیوتکنولوژی بر صنعت تغذیه طیور بسیار مهم می باشد. به طوری که محققین تغذیه طیور تلاش خود را برای تولید محصولات بهتر و اقتصادی تر متمرکز کرده اند. نکته مهم آن است که جیره ای که به خوبی بالانس و متعادل شده باشد، علاوه بر اینکه انرژی و مواد مغذی مورد نیاز پرنده را تامین می کند بلکه میتواند تاثیر مهمی در حفظ سلامتی دستگاه گوارش پرنده داشته باشد.

در حال حاضر متخصصان تغذیه و دامپزشکان توجه زیادی به استفاده از جیره های متعادل و استفاده از پروبیوتیک ها به عنوان محرک رشد دارند. در تعذیه جوجه های گوشتی، سویه های پروبویتیک متعلق به لاکتوباسیلوس ها، استرپتوکوکوس ها ، باسیلوس ها، بیفیدیوباکترها، انتروکوکوس ، آسپرژیلوس، کاندیدا  و ساکارومایسیس می باشند که تاثیر مهمی روی بازده جوجه های گوشتی، تغییر و دستکاری جمعیت میکرو فلورای روده و باکتری های پاتوژن و بیماری زای  روده دارند. همچنین پروبویتیک ها منجر به بروز تغییرات هیستولوژیکی روده شده  و فاکتورهای ایمونولوژیکی و خونی پرندگان را تغییر میدهند. همچنین پژوهش هایی نیز وجود دارد که نشان میدهند که پروبیوتیک ها منجر به بهبود طعم و مزه گوشت مرغ در مصرف کننده نهایی میشوند.

واژه پروبیوتیک به چه معنایی می باشد؟

در طول سالیان گذشته واژه پروبیوتیک تعاریف متعددی را به خود اختصاص داده است.  یکی از قدیمی ترین تعاریف در مورد پروبیوتیک این گونه است : پروبویتیک ماده ای است که به دنبال تحریک یک تک یاخته پروتوزوایی تولید می شود. هرچند که این تعریف نادرست بوده و مورد پذیرش قرار نگرفت. به دنبال این تعریف دانشمندان تعاریف دیگری از پروبیوتیک را ارایه کردند. به عنوان مثال پروبویتیک عبارت است از یک مکمل خوراکی که به جیره حیوانات اضافه می شود و تاثیرات سودمند خود را از طریق دستکاری میکروفورای روده انجام میدهد. اما پژوهشگری به نام کرافورد تعریف دیگری را از پروبویتیک ارایه کرد. مطابق با تعریف کرافورد، پروبیوتیک ها محیطی کشتی از یک سری از میکروارگانیسم های زنده به ویژه لاکتوباسیلوس ها می باشند که به دشتگاه گوارش پرندگان وارده شده و جمعیت باکتری های مفید و بیماری زای حیوان را تحت تاثیر قرار میدهد. سپس دانشمند دیگری بنام فولر پروبیوتیک ها را این گونه تعریف کرد :

پروبیویتک ها مکمل های زنده ای هستند که به حیره حیوانات اضافه می شوند و پروبیوتیک ها  تاثیرات سودمند خود را از طریق بهبود تعادل میکروبی روده حیوانات به جای می گذارند. انجمن ملی غذای آمریکا نیز تعریف ویزه ای از پروبیوتیک ها ارایه کرده است . مطابق با این تعریف پروبویتیک ها می توانند شامل باکتری ها، قارچ ها و مخمرهای زنده باشند که به خوراک حیوان اضافه میشوند.

مطابق با تعریف سازمان بهداشت جهانی و FAO ، پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که وقتی به مقدار مناسب به جیره حویان اضافه می شوند ، میتوانند اثرات سودمند خود را در حیوان میزبان بر جای بگذارند.

با توجه به تعریف فوق می توان پروبیوتیک ها را در نهایت اینگونه تعریف کرد که پروبیوتیک ها موجودات میکروبی زنده و غیر سمی هستند که وقتی به دستگاه گوارش پرنده معرفی می شوند ، می توانند اثرات سودمند خود را بر جای بگذارند.

اکثریت پزوهشگران باور دارند که در دستگاه گوارش پرندگانی که تحت استرس نمی باشند ، یک تعادل ناپایداری بین باکتری های مفید و باکتری های بیماری زا در  داخل  دستگاه گوارش وجود دارد که این تعادل، ناپایدار و شکننده می باشد. زمانی که این تعادل وجود دارد ، بازده حیوان یا پرنده در حداکثر مقدار خود می باشد. اما در زمانی که حیوان به هر دلیلی تحت استرس و تنش قرار بگیرد در آن صورت جمعیت باکتری های مفید (بویزه لاکتوباسیل ها) تمایل به کاهش داشته و جمعیت باکتری های بیماری زا شروع به افزایش می نماید.

بنابراین در زمان استرس تعادل بین جمعیت باکتری های بیماری زا و غیر بیماری زا به نفع باکتری های خطرناک و بیماری زا به هم خورده و حیوان با علامی همچون اسهال، بیماری های تحت بالینی و کاهش شاخص های تولید همچون بدتر شدن ضریب تبدیل خوارک و بازده خوارک مواجه می شود. بنابراین در چنین شرایطی استفاده از پروبویتیک ها میتواند مفید واقع شود



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۹۶ ، ۱۷:۱۲
مهدی عبدالاه نژاد


ویتامین K چیست ؟

 آیا ویتامین K  در مینراله شدن استخوان های طیور نقش دارد؟ آیا کمبود ویتامین K  میتواند باعث حذف لاشه طیور در کشتارگاه شود ؟ منابع اصلی این ویتامین کدامند؟ با مجله کشاورز زاگرس همراه شده و این مقاله کوتاه و کاربردی را مطالعه بفرمایید.

۱- حرف K در ویتامین K  به چه معنا می باشد و چرا این ویتامین را با حرف K نشان می دهیم؟

ویتامین K عامل یا فاکتور انعقاد می باشد. این ویتامین توسط دانشمندان دانمارکی کشف شده است. آنها به این ویتامین عامل انعقاد یا Koagulation Factor نام دادند. و حرف اول کلمه Koagulation به اختصار به این ویتامین اختصاص داده شد.

۲- آیا حیوانات قادر به سنتز ویتامین K  می باشند ؟

 متاسفانه حیوانات قادر به ساختن ویتامین K نمی باشند و فقط گیاهان و باکتری ها می توانند ویتامین K را بسازند. لازم به توضیج است که این ویتامین دارای یک شکل منحصر به فرد نمی باشد. بلکه این ویتامین در سه ترکیب یا ایزومر متفاوت در طبیعت یافت می شود که همگی دارای خاصیت ضد خونریزی می باشند این ترکیبات که به نام ویتامین K  شناخته می شوند همگی دارای یک حلقه ۲- متیل – ۱،۴ – نفتوکوئینون می باشند.

۳- ایزومرهای مختلف ویتامین K  را نام ببرید ؟

  • ویتامین K  مشتق شده از گیاهان را تحت عنوان ویتامین K1 می شناسند گاها به این ویتامین فیلوکوئینون نیز گفته می شود.
  • ویتامین K مشتق شده از تخمیرات باکتریایی نیز ویتامین K2  نامیده می شود که نام دیگر آن مناکوئینون می باشد. میکروبهای دستگاه گوارش نقش مهمی در تامین نیازهای ویتامین K  انسان و پستانداران بازی میکنند. ولی متاسفانه جوجه ها مقدار کافی از ویتامین K را از این طریق دریافت نمی کنند.
  • ساده ترین شکل این ویتامین نیز K3 می باشد . K3 از نظر ساختار مولکولی ، زنجیره جانبی نداشته و منادیون نامیده می شود. این شکل از ویتامین K ، شکل اصلی از ویتامین است که در خوراک طیور استفاده می شود.

۴- آیا ویتامین این ویتامین محلول در آب است یا محلول در چربی؟ منابع طبیعی این ویتامین ، یعنی K1  یا همان فیلوکوئینون و  ویتامین K2 یا مناکوئینون همگی محلول در چربی هستند اما فرم مصنوعی آن یعنی K3 یا منادیون محلول در آب می باشد.

۵- وظایف اصلی ویتامین K چیست ؟

ویتامین K کوفاکتور آنزیم هایی است که در کربوکسیله کردن اسید گلوتامیک به گاما کربوکسی گلوتامیک نقش دارند. این اسید آمینه در سوخت و ساز کلسیم نقش دارد و در نتیجه می توان گفت که ویتامین K از این طریق در انعقاد خون و همچنین مینیرالیزه شدن استخوان موثر است .

کمبود این ویتامین سبب افزایش زمان انعقاد شده و جوجه هایی که با کمبود این ویتامین مواجه هستند در اثر یک خراش ساده و سایر زخم ها دچار خونریزی شده و تلف می شوند . حتی کمبود مرزی ویتامین K در پرورش جوجه های گوشتی از لحاظ اقتصادی مهم است . زیرا در اثر کمبود مرزی ممکن است در پاها و سایر نقاط بدن خونریزی ایجاد شود که منجر به حذف لاشه هنگام بازرسی در دستگاه عمل آوری خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۹۶ ، ۱۷:۱۰
مهدی عبدالاه نژاد


محاسبه درصد پراکندگی جوجه های یک روزه در جوجه گوشتی


در این مقاله می خواهیم به روش دستی درصد پراکندگی جوجه های یک روزه در گله های گوشتی را محاسبه کنیم . به احتمال بسیار زیاد کیفیت جوجه یک روزه، اساس موفقیت یک دوره پرورشی در فارم های گوشتی را تشکیل می دهد. انتخاب جوجه مناسب نه تنها باعث کاهش تلفات می شود بلگه می تواند باعث افزایش سود نهایی مرغدار و کاهش استرس و تنش اقتصادی در مرغداری شود. یک مدیر باید ابزارهایی برای بررسی کیفیت جوجه یک روزه خود در اختیار داشته باشد. یکی از این ابزارها محاسبه میانگین وزن جوجه های یک روزه خریداری شده می باشد. ما در مقاله پیشین در مورد میانگین وزن مناسب جوجه های یک روزه صحبت کردیم. که برای مشاهده و مطالعه این مقاله می توانید اینجا را کلیک کنید. اما لازم به توضیح است که محاسبه میانگین وزن زنده جوجه های یک روزه، به تنهایی نمی تواند بیانگر کیفیت جوجه های یک روزه باشد. بلکه در کنار میانگین وزن زنده ، می بایستی که از شاخص آماری دیگری به نام درصد پراکندگی جوجه های یک روزه نیز استفاده کرد. درصد یا میزان پراکندگی جوجه های یک روزه شاخصی است که برای تعیین میزان تفاوت جوجه های یک گله استفاده می شود. قطعا هرچقدر میزان درصد پراکندگی کمتر باشد، جوجه های گوشتی در زمان کشتار از وزن یکنواخت تری برخوردار خواهند بود.

حال ممکن است که این سوال در ذهن ایجاد شود درصد پراکندگی مناسب برای جوجه های یک روزه چقدر باید باشد؟ در حالت کلی ، پراکندگی در حدود ۸ تا ۹ درصد مورد انتظار میباشد. مقادیر خیلی بیشتر از میتواند نشان دهنده تفاوت زیاد بین جوجه ها در پاسخ به رویدادهایی باشد که در آینده روی خواهد داد.

اما سوال بعدی این است که چگونه می توان درصد پراکندگی جوجه های یک روزه را محاسبه کرد؟ برای محاسبه درصد پراکندگی جوجه های یک روزه به موارد زیر نیاز خواهید داشت :

۱- اندکی صبر و حوصله !! چراکه باید در حدود ۵ درصد از کل جوجه های خریداری شده را به صورت انفرادی توزین کنید. به عنوان مثال اگر مرغداری شما دارای ظرفیت ۵۰۰۰ قطعه می باشد می بایستی که ۲۵۰ قطعه جوجه یک روزه را با استفاده از ترازوی دیجیتالی با دقت یک گرم توزین کنید. اگر شما عدد ۵۰۰۰ را در عدد ۵ ضرب و سپس حاصل ضرب را به ۱۰۰ تقسیم کنید، به رقم ۲۵۰ خواهید رسید.

۲- ترازوی دیجتالی با دقت یک گرم یا بیشتر را تهیه فرمایید.

۳- برای محاسبه درصد پراکندگی جوجه های یک روزه ، تک تک جوجه ها را در روی ترازوی دیجیتالی قرار داده و وزن هر کدام را به تنهایی و به صورت جداگانه یادداشت کنید.

۴- حال نوبت به محاسبه میانگین وزن زنده جوجه ها میرسد، برای این کار کافی است که وزن تک تک جوجه ها را جمع کرده و سپس حاصل جمع را بر تعداد جوجه های توزین شده تقسیم کنید. با این کار می توانید میانگین وزن جوجه های توزین شده را بدست آورید . نگران نباشید. ما در یک مثال ساده ، این کار را برای شما انجام خواهیم داد

۵- اندکی دانش ریاضی که ما آن را برای شما توضیح خواهیم داد . شما برای محاسبه درصد پراکندگی جوجه های یک روزه می بایستی که میزان انحراف استاندارد موجود در ورن جوجه های توزین شده را محاسبه کرده و سپس رقم بدست آمده را بر میانگین وزن جوجه ها که در بند فوق توضیح داده ایم، تقسیم کنید و در نهایت عدد حاصل را بر ۱۰۰ ضرب کنید.

ما برای اینکه وقت شما را زیاد نگیریم از یک مثال ساده برای محاسبه درصد پراکندگی جوجه های یک روزه استفاده میکنیم . فرض کنید که ما یک گله ۵۰۰ قطعه ای جوجه یک روزه داریم و می خواهیم درصد پراکندگی ۵۰۰ قطعه جوجه یک روزه را محاسبه کنیم. اگر به نرم افزار اکسل مسلط باشید این کار را در عرض چند دقیقه میتوانید انجام بدهید. اما ما فرض می کنیم که شما این نرم افزار را در اختیار ندارید. و فقط یک ماشین حساب ساده در اختیار دارید. پس با مجله کشاورز زاگرس همراه شده و نحوه محاسبه درصد پراکندگی را قدم به قدم مطاللعه بفرمایید

۱- ابتدا باید تعداد جوجه هایی را که به صورت انفرادی توزین خواهند شد را محاسبه کنیم : برای این کار باید تعداد جوجه های خریداری شده را در عدد ۵ ضرب و سپس به عدد ۱۰۰ تقسیم کنید

تعداد جوجه های یک روزه

۲- مرحله دوم برای محاسبه درصد پراکندگی جوجه های یک روزه این است که بر روی یک کاغذ یک جدول با  چهار یا ۵ ستون بکشید و وزن جوجه ها را بر حسب گرم یادداشت کنید (همانند شکل زیر)

وزن جوجه یک روزه

۳- حال با استفاده از ماشین حساب و یا با استفاده از نرم افزار اکسل مجموع وزن ۲۵ قطعه جوجه را بدست آورید و عدد حاصل را بر ۲۵ تقسیم کنید تا میانگین وزن جوجه های یک روزه توزین شده بدست آید (شکل زیر)

میانگین وزن جوجه یک روزه

همان طور که مشاهده می کنید مجموع وزن جوجه های توزین شده ۹۸۱ گرم شده و میانگین وزن جوجه های توزین شده نیز ۴۰٫۸۷ گرم بدست آمده است

۴- حال قدم بعدی این است که وزن تک تک جوجه ها را از وزن میانگین بدست آمده کم کنیم . با این کار مقدار اختلاف یا به عبارت بهتر انحراف وزن هر جوجه از میانگین محاسبه خواهد شد (اختلاف وزن هر جوجه از میانگین در ستونی که با رنگ سبز مشخص شده است قابل مشاهده می باشد)

میزان انحراف وزن هر جوجه از میانگین

۵- حال باید تک تک اختلاف های بدست آمده را به توان دو برسانیم، یعنی هر عدد را در خودش ضرب خواهیم کرد (ستون نارنجی). برای مشاهده تصویر با کیفیت بهتر میتوانید  روی تصویر زیر کلیک کنید تا اعداد با وضوح بیشتری قابل نمایش باشند )

اعداد به توان دو رسیده اند

۶- حال باید مجموع اعداد موجود در ستون نارنجی رنگ را با همدیگر جمع کرده و سپس تقسیم بر عدد ۲۴ کنیم . شاید این سوال در ذهن ایجاد شود که عدد ۲۴ از کجا حاصل شده است ؟ !! این عدد حاصل تفریق تعداد کل جوجه های توزین شده  از عدد یک می باشد که به درجه آزادی مشهور می باشد. محاسبه درجه آزادی ،کار زیاد پیچیده ای نمی باشد و شما کافی است که در این مرحله همیشه مجموع ستون نارنجی را به درجه آزادی نقسیم کنید. فرضا اگر شما یک گله ۱۰۰۰۰ (ده هزار قطعه ای ) داشته باشید، و بخواهید درصد پراکندگی جوجه های یک روزه را محاسبه کنید در آن صورت می بایستی که ۵ درصد از جوجه ها به صورت انفرادی توزین شوند. در این حالت باید ۵۰۰ قطعه جوجه شمارش شود. و درجه آزادی در این حالت برابر با ۴۹۹ خواهد بود.

۷- در این مرحله می بایستی که ریشه دوم (جذر) عدد ۷٫۴۴ را محاسبه کنیم که معادل با ۲٫۷۸ می باشد . ۲٫۷۸ را از نظر آماری انحراف استاندارد وزن زنده جوجه های توزین شده می نامند

محاسبه درصد پراکندگی جوجه گوشتی

۸- آخرین مرحله در درصد پراکندگی جوجه های یک روزه بسیار ساده می باشد به طوری که کافی است که انحراف استاندارد (۲٫۷۸) را بر میانگین وزن جوجه های توزین شده (۴۰٫۸۷) تقسیم کرده و حاصل را بر عدد ۱۰۰ ضرب کنیم . نتیجه ۶٫۸۰ می باشد که نشان دهنده پراکندگی وزن مطلوب در جوجه های یک روزه می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۹۶ ، ۱۷:۰۷
مهدی عبدالاه نژاد

اهمیت تهویه در سالن مرغداری

اهمیت تهویه در مرغداری تا چه اندازه ای می باشد ؟ چرا تهویه در در مرغداری دارای اهمیت زیادی میباشد؟ اهداف تهویه در مرغداری چیست ؟

به طور خلاصه باید بگوییم که ما ، در تهویه مرغداری ۴ هدف اصلی را دنبال می کنیم که این اهداف به شرح زیر می باشند

  • تامین دمای مطلوب
  • تامین رطوبت مطلوب
  • تامین مقدار هوای مورد نیاز
  • خارج کردن گازهای مضر و سمی از سالن مرغداری

تامین دمای مطلوب در مرغداری  چقدر مهم می باشد ؟

هدف اولیه تهویه در مرغداری کنترل دمای سالن میباشد. نکته جالب توجه این است که پرندگان در هر مرحله از رشد خود به یک دامنه یا بازه حرارتی مطلوب نیاز دارند تا بتوانند انرژی موجود در خوراک را با بهترین راندمان به رشد تبدیل کنند. اصولا به این دامنه حرارنی Optimal performance temperature zone گفته می شود . به عنوان مثال دمای مطلوب برای عملکرد مطلوب جوجه های یک روزه ۳۲ درجه سانتی گراد و در زمان کشتار ۲۱ درجه سانتی گراد می باشد. چنانچه  مدیریت مرغداری بتواند دمای مناسب برای هر هفته را  تامین کند در ان صورت بازده تبدیل انرژی موجود در خوراک به بافت های عضلانی و استخوانی به حداکثر مقدار خود خواهد رسید.

تامین  رطوبت مطلوب به ویزه در فصل زمستان هدف دوم، تهویه مرغداری میباشد: 

انرژی حاصل از مصرف خوراک در بدن، صرف فعالیت مایهچه ها، اندام ها تامین حرارت بدن و افزایش وزن می شود. اما متاسفانه بازدهی این انرژی به صورت ۱۰۰ درصد نمی باشد. به طوری که بخشی از انرژی موجود در خوراک به صورت حرارت از بدن دفع می شود. همچنین پرندگان از طریق مدفوع و تنفس ، رطوبت نیز دفع مینمایند یکی از اهداف مهم تهویه در مرغداری،  به ویزه در فصل زمستان، خارج کردن رطوبت اضافی از سالن و جلوگیری از ایجاد بستر کیکی و مرطوب می باشد.  پیش بینی می شود که در یک گله ۲۰ هزار قطعه ای با  میانگین وزن زنده دو کیلوگرم،  روزانه در حدود ۳۸۰۰ تا ۴۰۰۰ لیتر آب (رطوبت)  به سالن دفع میشود. بنابراین در بخشی از روزهای سال به ویزه در فصل سرد سال، حداقل میزان تهویه برای جلوگیری از بستر مرطوب و مشکلات مربوط به تجمع آمونیاک ضروری میباشد.

تامین هوای مورد نیاز (اکسیژن) از دیگر اهداف تهویه در مرغداری میباشد: 

پرندگان موجودات هوازی می باشند . این بدان معنا است که برای شکستن مولکول های آلی موجود در خوراک و استخارج انرژی موجود در خوارک، نیازمند اکسیژن کافی می باشند. بنابراین تامین هوای تازه به طور مرتب یکی از اهداف مهم تهویه در مرغداری می باشد.

خارج کردن گازهای مضر و سمی از سالن مرغداری: 

یکی دیگر از اهداف تهویه در مرغداری، تامین هوای تازه و خارج کردن گازهای مضر به ویژه دی اکسید کربن و آمونیاک می باشد که در این میان خارج کردن آمونیاک از طریق تهویه ، اهمیت به سزایی دارد. گاز آمونیاک از بسترهایی با رطوبت بالا منتشر می شود و سبب آسیب زدن به گله و کاهش عملکرد پرندگان می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۹۶ ، ۱۷:۰۵
مهدی عبدالاه نژاد

جوجه کشی چیست ؟

 برای جوجه کشی به چه وسایلی نیاز داریم؟ در این مقاله میخواهیم به صورت خلاصه نگاهی سریع و اجمالی به بخش های مختلف یک کارخانه جوجه کشی داشته باشیم . ما در یک سری از مقالات به مبحث جوجه کشی خواهیم پرداخت . بخش اول این مقاله آماده شده و به صورت سوال و جواب طراحی شده است .

جوجه کشی چیست ؟

 در اصطلاح ، جوجه کشی به مجموعه عملیاتی گفته می شود که در طی آن تخم نطفه دار به جوجه یک روزه تبدیل می شود. بنابراین مهمترین وسایل مورد نیاز برای جوجه کشی، داشتن تخم نطفه دار سالم و مناسب به همراهدستگاه جوجه کشی می باشد. در کنار این دو مورد، شرایط اقلیمی و همچنین تجربه و دانش نیز در امر جوجه کشی بسیار مهم می باشد.

منظور از کارخانه جوجه کشی چیست ؟

کارخانه های جوجه کشی مراکزی بزرگ و یا کوچک هستند که مواد اولیه آنها تخم مرغ نطفه دار میباشد این تخم مرغ های نطفه دار عمدتا از مزارع مادر تهیه می شوند. در مزارع  یا فارم های مادر مرغ ها و خروس ها در کنار یکدیگر و به نسبت مناسب نگهداری می شوند تا تخم مرغ ها یا تخم های تولید شده دارای نطفه باشند. بنابراین برای تولید جوجه یک روزه ، تخم مرغ باید لقاح یافته باشد یعنی مرغ و خروس در کنار یکدیگر نگهداری شوند.

یک کارخانه جوجه کشی از چه بخش هایی ساخته شده است؟ این کارخانه به ترتیب از بخش های زیر ساخته می شود :

  • سکوی تخم های نطفه دار
  • سالن دریافت و ضد عفونی تخم ها
  • اتاق یا سالن درجه بندی تخم ها
  • سالن ستری که دستگاه ستر در آنجا نصب شده است
  • سالن هچری که دستگاه های هچری یا تفریخ در آنجا نصب شده است
  • اتاق درجه بندی جوجه های یک روزه
  • سکوی بارگیری جوجه ها
  • سالن شستشوی تجهیزات که بهتر است به سالن هچری راه داشته باشد.

آیا محل زمین یا محل احداث کارخانه جوجه کشی بر بازده کار تاثیر گذار خواهد بود ؟

جواب این سوال مثبت است. کارحانه جوجه کشی تا جایی که ممکن است باید از سایر مزارع دامپروری و مرغداری فاصله داشته باشد. همچنین به راحتی به جاده های اصلی بتواند مرتبط شود. نزدیک بودن به راه آهن و یا فرودگاه نیز می تواند یک مزیت باشد. چراکه به راحتی میتوان از هواپیما برای نقل و انتقال جوجه ها و تخم مرغ های نطفه دار استفاده کرد.  ارتفاع زمین مورد نیاز برای ساخت کارخانه جوجه کشی نباید از سطح دریا خیلی زیاد باشد و حداکثر ۹۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع داشته باشد. چراکه در مناطق مرتفع فشار هوا کم است و میزان اکسیژن هوا کاهش می یابد. حداقل مقدار اکسیژن هوا ۲۱ درصد می باشد . برای اطمینان از وجود اکسیژن کافی بهتر است در ساعات مختلف روز و برای چند روز متوالی و حتی در فصول مختلف میزان اکسیژن محل احداث کارخانه اندازه گیری شود.

مقدار آب مصرفی یک کارخانه جوجه کشی چقدر است؟ وجود آب و برق و ژنراتور اضطراری برای کارخانه جوجه کشی از ملزومات حیاتی می باشد.  میزان مصرف آب روزانه یک مرکز جوجه کشی  به ظرفیت ۵۰ هزار قطعه تخم مرغ ، روزانه ۱۵۰۰ لیتر آب می باشد (تقریبا برای هر عدد تخم مرغ ۳۰ سی سی آب مصرف می شود) . از سوی دیگر باید تمهیدات لازم برای زمان قطعی آب (مخازن ذخیره آب) اندیشیده شود.

منظور از هچر و ستر چیست ؟ همان طور که میدانیم دستگاه جوجه کشی شرایط لازم برای رشد جنین در درون تخم مرغ نطفه دار را فراهم می کند. طول دوره جوجه کشی با توجه به نیازهای جنین به دو قسمت دوران ستری و هچری تقسیم می شود. نیازهای جنین در این دو دوره با همدیگر فرق می کند و به همین دلیل در مراکز بزرگ جوجه کشی دو نوع دستگاه ستری و هچری داریم. . تخم مرغ ها ی نطفه دار قسمت عمده دوران جنینی خود را در درون دستگاه ستری و بر روی شان های مخصوص می گذرانند . در این دستگاه با توجه به نوع تخم انکوبه شده در دستگاه ، تخم ها در فواصل زمانی مناسب حرکت داده می شوند تا از چسبیدن زرده به پوسته جلوگیری شود.

4

پس از اتمام دوارن ستری،  تخم مرغ های نطفه دار که در آنها جنین رشد کرده است به دستگاه هچری منتقل می شود. در این دستگاه حرکات دستگاه متوقف می شود و تخم مرغ ها از درون شان های مخصوص خارج شده و به درون سینی یا سبد های مخصوصی منتقل می شوند تا جوجه ها به هنگام متولد شدن یا تفریخ شدن در درون سبدها قرار بگیرند. بنابراین دوره جوجه کشی دو بخش هچری و ستری تقسیم می شود. طول دوره جوجه کشی و طول زمان هچر و ستری در گونه های مختلف پرندگان نتفاوت می باشد.

جوجه کشی

سالنی که در آن دستگاه ستری قرار می گیرد باید دارای چه مشخصاتی باشد؟

فضای سالن ستری به نوع و همچنین تعداد دستگاه های مورد استفاده بستگی دارد اما باید حداقل ۲٫۵ تا ۳ متر فضای خالی در مقابل دستگاه ها در نظر گرفته شود تا حمل گاری های حاوی تخم مرغ برای خواباندن در دستگاه ها به سهولت انجام شود. همچنین نصب ابزارهای سرمایشی و گرمایشی و دستگاه های رطوبت ساز برای تامین دمای ۲۴ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی ۵۰ تا ۶۰ درصد در سالن ستر الزامی می باشد.

سالن هچر باید دارای چه مشخصاتی باشد ؟

 مساحت این سالن بستگی به تعداد دستگاه های هچری به کار گرفته شده دارد . در این مورد نیز باید حداقل ۲٫۵ تا ۳ متر فضای آزاد در مقابل دستگاه ها در نظر گرفته شود تا حمل گاری ها به سهولت انجام شود. در سالن هچری دستگاه هچری قرار داده می شود. در این دستگاه تخم مرغ های دارای جنین اخرین ساعات دوران جننی خود را سپری می کنند و در این دستگاه ها سر از تخم بیرون می آورند. با توجه به اینکه دوره نگهداری تخم ها در سالن هچری بسیار کوتاه تر از سالن ستری می باشد در نتیجه تعداد دستگاه هچری می تواند کمتر از تعداد یا ظرفیت دستگاه ستری باشد. معمولا ظرفیت دستگاه هچری را ۱۵ تا ۲۰ درصد کل ظرفیت دستگاه های ستر در نظر می گیرند. از سوی دیگر دمای مناسب برای سالن هچری ۲۴ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی آن ۵۰ تا ۶۰ درصد می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۹۶ ، ۱۷:۰۳
مهدی عبدالاه نژاد


  • وب ایران سافت
  • کد حرفه ای قفل کردن کامل راست کلیک
    فاتولز – جدیدترین ابزار رایگان وبمستر